På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.11.09  •
Senast uppdaterad: 2016.11.09

Fortsatt tufft för klädhandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 2,7 procent i oktober jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en ökning med 1,2 procent. Hittills i år, januari-oktober, har försäljningen av kläder ökat med 0,1 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 1,0 procent.

Oktober 2016 Ackumulerat 2016
Butiker Kläder -2,7% 0,1%
  Skor 1,2% -1,0%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Läget för många klädhandlare är väldigt tufft och marginalerna är små. Utvecklingen den här hösten gör det inte bättre med mycket svag försäljning i både september och oktober, säger Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil.

– Kylans relativt sena ankomst har gjort att många väntat med inköpen av vinterkläder. När vintervädret nu kommit växer behovshandeln, vilket gör att vi kan hoppas på bättre utveckling i november, avslutar Maria Sandow.

För eventuella frågor kontakta

Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639 Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Maria Sandow

Kanslichef Svensk Handel Stil/Näringspolitisk expert, Stockholm