Publicerad: 2016.11.09  •
Senast uppdaterad: 2016.11.09

Fortsatt tufft för klädhandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 2,7 procent i oktober jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en ökning med 1,2 procent. Hittills i år, januari-oktober, har försäljningen av kläder ökat med 0,1 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 1,0 procent.

Oktober 2016 Ackumulerat 2016
Butiker Kläder -2,7% 0,1%
  Skor 1,2% -1,0%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Läget för många klädhandlare är väldigt tufft och marginalerna är små. Utvecklingen den här hösten gör det inte bättre med mycket svag försäljning i både september och oktober, säger Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil.

– Kylans relativt sena ankomst har gjort att många väntat med inköpen av vinterkläder. När vintervädret nu kommit växer behovshandeln, vilket gör att vi kan hoppas på bättre utveckling i november, avslutar Maria Sandow.

För eventuella frågor kontakta

Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639 Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Maria Sandow

Kanslichef Svensk Handel Stil/Näringspolitisk expert, Stockholm