svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2016.10.17  •  
Senast uppdaterad: 2016.10.17

Framtidstron i handeln repar sig med julhandeln i sikte

Framtidstron i detaljhandeln stiger och fler handlare tror på ökad försäljning de kommande tre månaderna. Framtidsindikatorn ökar med 4,1 procent, visar Handelsbarometern för oktober.

Uppladdningen inför julhandeln har börjat och fler handlare har förhoppning om ökad försäljning.

– Vi går nu in i en tid där många handlare börjar planera årets höjdpunkt, julförsäljningen, och förväntningarna brukar ligga högt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Nästan varannan handlare räknar med ökad försäljning för den egna butiken de kommande tre månaderna. Dessutom är de något fler handlare som tror att antalet anställda i handeln kommer att öka än de som tror att de kommer att minska.

Däremot hänger inte lönsamheten med i samma takt. Fortfarande är det fler handlare som tror på minskad snarare än ökad lönsamhet för branschen som helhet.

– Decemberhandeln är en avgörande månad för många butiker med pressad lönsamhet men trots högre förväntningar på försäljningens utveckling hänger inte lönsamheten med, säger Jonas Arnberg.

Halloween och Fars dag

I Handelsbarometern för oktober fick handlarna också svara på frågor om hur de bedömer att Halloween och Fars dag kommer att påverka försäljningen.

Fyra av tio handlare anser att Fars dag har en positiv effekt på försäljningen. Halloweens betydelse var något mindre, var fjärde handlare får uppsving i försäljningen av Halloween.

För mer information ring gärna

Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel, 010-471 85 75 Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50. 

Kommentarer (0)