På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.01.15  •  
Senast uppdaterad: 2016.01.15

Fler handlare spår minskad försäljning

Förväntningarna på den framtida försäljningsutvecklingen i handeln fortsätter att avta. Det gör att Framtidsindikatorn som mäter handlarnas framtidstro minskar med tre enheter och landar på -20. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för januari.    

– Framtidsindikatorn fortsätter att minska. Handlarna spår en svagare försäljningsutveckling jämfört med samma period förra året. Samtidigt tenderar handlarnas framtidstro att ofta vara låg i januari, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Varannan handlare tror att antalet medarbetare i handeln som helhet kommer att minska de kommande tre månaderna. Det hänger samman med handlarnas pessimistiska syn på lönsamheten.
Under förra året minskade handlarnas förväntningar på lönsamheten kraftigt och ligger kvar på låga nivåer.

Kampanjdriven försäljning en realitet
I januari månads Handelsbarometer fick handlarna också svara på frågor om kampanjer. Trenden med kampanjdriven försäljning väntas fortsätta att öka.

Fyra av tio handlare (39 %) räknar med att de kommer att ha fler kampanjer under 2016 jämfört med 2015. Endast var tionde handlare (9 %) tror att kampanjerna blir färre.

– Den kampanjdrivna försäljningen är här för att stanna. Handlarnas utmaning ligger i att anpassa affärsmodellerna för att kunna nå lönsamhet, säger Jonas Arnberg.

För intervju eller mer information ring gärna:
Jonas Arnberg, chefsekonom, 010-471 85 75
Hans Tjernström, pressekreterare, 010-47 18 696

Kommentarer (0)