På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här.

Publicerad: 2016.07.12  •
Senast uppdaterad: 2016.07.12

Klädhandeln höll för trycket

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,1 procent i juni jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med minus 4,1 procent.

Hittills i år, januari-juni, har försäljningen av kläder ökat med 1,8 procent. Under samma period har skoförsäljningen ökat med 1,5 procent.

Juni 2016 Ackumulerat 2016
Butiker Kläder 0,1% 1,8%
  Skor -4,1% 1,5%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

- Trots att jämförelsemånaden var stark med en ökning i juni förra året på närmare sju procent för klädhandeln klarade den sig över nollstrecket. Skohandeln hade det ännu tuffare med en nästan tioprocentig ökning motsvarande månad förra året och föll med drygt fyra procent, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström.

Därmed har försäljningen ökat med 1,8 procent för kläder och 1,5 procent för skor under det första halvåret, vilket är betydligt sämre än detaljhandeln i övrigt som ökade med cirka 4,5 procent till och med maj.

- Om vi tittar på julis försäljning  2015 ser vi att det lär bli en oerhörd tuff utmaning att slå då kläder ökade med över 13 procent och skor med närmare 18 procent, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639