Publicerad: 2016.04.15  •
Senast uppdaterad: 2016.04.15

Minskad framtidstro i handeln

Trots en fortsatt positiv försäljningsutveckling spår handlarna att lönsamheten kommer att sjunka. Det gör att Framtidsindikatorn faller till -15 i månadens Handelsbarometer.

Två av tre handlare tror att lönsamheten i detaljhandeln som helhet kommer att minska de kommande tre månaderna. Endast tre procent tror på ökade vinstmarginaler för branschen. Detta trots att handlarnas tro på en stabil och till viss del ökad försäljning fortsätter.

– Kostnaderna för inköp, hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter ökar betydligt mer än vad handlarna kan ta ut i prisökningar. Vi ser hur flera företag som exempelvis JC och Indiska brottas med lönsamhetsproblem. Vi måste ta signalerna på allvar, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Fler jobb med lägre ingångslöner
I april månads Handelsbarometer fick handlarna även svara på vilka politiska åtgärder som de behöver för att kunna skapa fler jobb. Fyra av tio handlare säger att lägre ingångslöner skulle få dem att anställa fler.

– Handeln har stor potential att anställa fler samtidigt som gruppen som står utanför arbetsmarknaden växer. Ekvationen borde vara enkel men istället höjs priset på entrébiljetten till arbetsmarknaden via höjda ingångslöner, säger Jonas Arnberg.

Första juni planerar regeringen att genomföra ytterligare en höjning av arbetsgivaravgiften för unga. Varannan handlare svarar att de kommer att ha mindre personal som en direkt följd av kostnadsökningen.

För mer information:
Jonas Arnberg, chefsekonom, 010-471 85 75