På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.04.12  •
Senast uppdaterad: 2016.04.12

Odramatisk marsförsäljning

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 0,3 procent i mars jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning om 3,8 procent. Hittills i år, januari-mars, har försäljningen av kläder ökat med 1,9 procent. Skoförsäljningen har under samma period ökat med 2,3 procent.

Mars 2016 Ackumulerat 2016
Butiker  Kläder  -0,3 % 1,9 %
  Skor  - 3,8 % 2,3 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Som förväntat blev modehandelns försäljning i mars tämligen odramatisk. Påsken, som är stark negativ för modehandeln, tävlade mot en svag mars förra året och de krafterna tog i stort sett ut varandra, framförallt för klädhandeln, konstaterar Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.

– Eftersom påsken förra året inföll i april borde vi se en stor ökning i månaden men å andra sidan var det en stark jämförelsemånad förra året på närmare 3 procent för kläder och 2,5 procent för skor. Med detta i minnet tror jag dock att vi trots allt kommer att få se en positiv försäljningsutveckling under innevarande månad.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Kroon, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 547