På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.12.15  •  
Senast uppdaterad: 2016.12.15

Sjunkande lönsamhetsförväntning bland sällanköpsvaruhandlarna

Trots en positiv syn på försäljningen minskar handlarnas förväntningar på lönsamhet och antalet anställda. Det gör att Framtidsindikatorn faller med -3,1 procent i december månads Handelsbarometer. 

– Den vikande lönsamheten inom sällanköpsvaruhandeln mitt under rådande julhandeln är oroande, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Det är framförallt sällanköpsvaruhandeln som visar upp en dyster framtidstro medan dagligvaruhandlarna är mer optimistiska.

– Vi kan konstatera att fler konsumenter handlade på Black Friday i år. Rabatterade priser både före och efter jul gör att julförsäljningen slår rekord men på bekostnad av sjunkande lönsamhet, säger Jonas Arnberg.

I december månads Handelsbarometer fick handlarna även svara på hur de anser att mellandagsreans betydelse har utvecklats de senaste åren. Var tredje handlare svarade att dess betydelse har minskat.

– När reorna i handeln blir allt fler förlorar mellandagsrean lite av sin status. Allt fler kunder förväntar sig att kunna handla på rea året om, säger Jonas Arnberg.

Kontakt
Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel, 010-471 85 785
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Kommentarer (0)