Publicerad: 2016.03.09  •
Senast uppdaterad: 2016.03.09

Stark februari för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,2 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 3,3 procent.

Hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder ökat med 3,1 procent. Skoförsäljningen har under samma period ökat med 6,4 procent.

Februari 2016 Ackumulerat 2016
Butiker  Kläder  3,2% 3,1%
  Skor  3,3% 6,4%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström konstaterar att modehandeln, trots en stark jämförelsemånad, hade en god försäljningsutveckling under februari.

– Dock måste vi hålla i minnet att februari är årets minsta försäljningsmånad med låga bruttovinster och att handeln hjälptes genom att vi hade en dag extra försäljning på grund av skottdagen. Mars är en mer intressant månad, men försäljningen missgynnas av att påsken infaller under månaden. Påskhelgen är generellt sämre för sällanköpshandeln, ett faktum som överskuggas av dagligvaruhandelns stora helgförsäljning.

– Emellertid hade mars förra året en svag försäljning, varför min bedömning är att vi kommer att se en odramatisk försäljningsutveckling under månaden, tror Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Kroon, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 547