Publicerad: 2016.09.09  •
Senast uppdaterad: 2016.09.09

Svag jämförelsemånad gav bra augusti

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 11,8 procent i augusti jämfört med samma månad förra året.

Skobutikernas försäljning uppvisade en ökning med 14,6 procent. Hittills i år, januari-augusti, har försäljningen av kläder ökat med 1,6 procent. Under samma period har skoförsäljningen ökat med 1,5 procent.

Augusti 2016 Ackumulerat 2016
Butiker Kläder 11,8 % 1,6 %
  Skor 14,6 % 1,5 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Efter fjolårets stora tapp i augusti med -11 procent för kläder och -18 procent för skor blev augustihandeln föga förvånande mycket stark med en uppgång på 11,8 procent för kläder och 14,6 procent för skor. Därmed tog modehandeln i stort sett igen nedgången från förra årets augusti, konstaterar Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.

– Hittills i år har modebranschen ökat med cirka 1,5 procent vilket är betydligt mindre än den totala detaljhandeln. Prishöjningarna har också slagit igenom något med preliminära siffror på knappt fyra procent under det senaste året. Det visar att volymen alltså gått ner i modehandeln.

– September var stark 2015 och den varma starten på säsongen gör att jag ser en utmaning att komma upp i fjolårets ökningar på cirka sju procent, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639