Publicerad: 2016.01.27  •
Senast uppdaterad: 2016.01.27

Svensk Handel kräver frysta ingångslöner

Frysta ingångslöner, konkurrenskraftiga lönerevisioner med medarbetarinflytande och ett modernt partihandelsavtal är tre av Svensk Handels krav i avtalsrörelsen.

Den 31 mars 2016 löper de största kollektivavtalen inom handeln ut. Idag växlade Svensk Handel och Handelsanställdas förbund krav inför avtalsförhandlingarna. Svensk Handels utgångspunkt är att industrin sätter märket för vilka löneökningsnivåer Sverige och därmed handeln tål. Svensk Handels viktigaste krav är därutöver:

• Frysta ingångslöner för att skapa fler arbetstillfällen
  • Konkurrenskraftig lönerevision med medarbetarinflytande
  • Ett modernt Partihandelsavtal för både företag och medarbetare

– Svensk Handels viktigaste krav är att frysa ingångslönerna. En höjning skulle försvåra för dem som står utanför att få ett första arbete. Handeln har redan bland arbetsmarknadens högsta ingångslöner och Sverige har bland de högsta ingångslönerna i OECD. En frysning av ingångslönerna innebär inte att en enda medarbetare i handeln får sänkt lön. Vill man höja dem ännu mer får man förklara hur det ger fler jobb, säger Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

– Partihandelsavtalet är i princip oförändrat sedan dess tillkomst för drygt 70 år sedan. Avtalet behöver anpassas till den tid och verklighet vi lever i idag. Här jobbar vi och Handels tillsammans för att hitta ett välfungerande avtal för företag och medarbetare, säger Karin Johansson.

Läs mer om Svensk Handels avtalskrav i bifogat PM.

Kontakt:
Markus Friberg, Presschef, Svensk Handel