Publicerad: 2017.09.08  •
Senast uppdaterad: 2017.09.08

Ännu en minusmånad för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,7 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 5,0 procent.

Hittills i år, januari-augusti, har försäljningen av kläder minskat med 2,3 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 3,0 procent.

Augusti 2017 Ackumulerat 2017
Butiker Kläder -3,7% -2,3%
  Skor -5,0% -3,0%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Augusti förra året hade en mycket stark försäljningsuppgång om cirka 12 procent för kläder och hela 15 procent för skor. Att augusti i år landade på minus är därför inte anmärkningsvärt, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Vad som däremot är bekymmersamt är att kläder har tappat 2,3 procent och skor 3 procent i omsättning sedan årets början.

– Förra årets september var en usel försäljningsmånad med minus 8 procent för kläder och minus 18 procent för skohandeln. Skulle inte branschen öka i september i år vore det ytterst förvånande. Sådana slagiga månader som augusti och september var förra året brukar justera sig själva i ett längre perspektiv, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639