Publicerad: 2017.03.15  •
Senast uppdaterad: 2017.03.15

De tävlar om de stora handelspriserna i Retail Awards

Nu är samtliga finalister till Retail Awards 2017 klara. Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från butiker som Åsby Hem och Trädgård i Hallstahammar och Paradiset i Stockholm till stora kedjor som Elgiganten och Rusta. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

De tolv jurygrupperna har nu utsett 36 finalister till Retail Awards 2017, handelsgalan som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Market.

De slutliga vinnarna koras på Retail Awards stora gala som hålls på Stockholm Waterfront den 15 maj.

Jurygrupperna, som består av olika experter inom detaljhandeln, har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljning och lönsamhet.

Akademibokhandeln, Clas Ohlson och Elgiganten tävlar om att bli utsedda till Årets butikskedja. Sportamore, Apotea och Care of Carl är finalister i kategorin Årets e-handel/omnikanal.

– En av de roligaste men svåraste uppgifterna som jurygrupperna har haft är att utse Årets butikssäljare. Det finns många duktiga medarbetare ute i handeln som hjälper till att skapa framgång för både sin butik och för detaljhandeln i stort, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.

Nakita Shaw, The Body Shop i Lidköping, Maria Norén, Lindex city i Växjö och Andrea Norlander, XXL Sport och vildmark i Helsingborg är årets finalister i Årets butikssäljare.

Även Årets ledare är ett annat prestigefyllt pris och i den kategorin är Anders Nyberg, vd Apotek Hjärtat, Susanne Ehnbåge, vd NetOnNet Group och Thomas Evertsson, vd Willys, finalister.

I kategorin Årets tillväxtföretag tävlar snabbväxare, i år är det Care of Carl, Jollyroom och Stadium Outlet som kämpar för att bli vinnare.

Från tre helt olika branscher kommer finalisterna i Årets butik: Sibyllans Kaffe & Tehandel i Stockholm, Åsby Hem och Trädgård utanför Hallstahammar och herrmodebutiken Rose & Born i Stockholm.

Det viktiga hållbarhetsarbetet uppmärksammas i kategorin Årets hållbara butik, och här är det Filippa K, Clas Ohlson och dagligvarubutiken Paradiset som är finalister.

– Det har varit ett tufft arbete för samtliga jurygrupper att utse finalister bland de många bidrag som har kommit in, där alla har hållit en hög kvalitet. Men några har uppfyllt fler kriterier än andra och det är de som nu kommer att samlas på Retail Awards gala på Waterfront i Stockholm den 15 maj, tillsammans med stora delar av hela handeln. Då presenteras de slutliga vinnarna på galan som dessutom firar tio år, säger Karin Johansson, Vd på Svensk Handel.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och Market för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln och för att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch.

Finalisterna i Retail Awards 2017 är

Årets ledare: Anders Nyberg, vd Apotek Hjärtat, Susanne Ehnbåge, vd NetOnNet Group och Thomas Evertsson, vd Willys.

Årets totala köpupplevelse: Daniel Wellington, Stadium och Busfrö Nytt & Bytt.

Årets butikskoncept: Ikea Service and pick up, Paradiset och Systembolaget.

Årets e-handel/omnikanal: Sportamore, Apotea och Care of Carl.

Årets hållbara butik/butikskedja: Filippa K, Clas Ohlson och Paradiset.

Årets logistiksatsning: Varner Gruppen, Elgiganten och Rusta.

Årets butikskedja: Akademibokhandeln, Clas Ohlson och Elgiganten.

Årets lojalitetsprogram: Cervera Club, Life & Style by Kappahl och Apotekets kundklubb.

Årets säkerhetslyft: Balders satsning på centrumvärd i Vårby Gård centrum, Fredrik Kaati och Thobias Rydberg projekt ”Trygg i butik” och Postnords satsning på märk-DNA.

Årets tillväxtföretag: Care of Carl, Jollyroom och Stadium Outlet.

Årets butikssäljare: Nakita Shaw, The Body Shop i Lidköping, Maria Norén, Lindex city i Växjö och Andrea Norlander, XXL Sport och vildmark i Helsingborg.

Årets butik: Sibyllans Kaffe & Tehandel i Stockholm, Åsby Hem och Trädgård utanför Hallstahammar och Rose & Born i Stockholm.

Mer information om finalisterna, motiveringarna, jurygrupperna och galan finns på www.retailawards.se.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Karlsson, redaktör Market och projektledare Retail Awards, thomas.karlsson@hakonmedia.se, 070-569 43 16

Hans Tjernström, presschef Svensk Handel, hans.tjernstrom@svenskhandel.se, 010-471 86 89