På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.03.09  •
Senast uppdaterad: 2017.03.09

Fortsatt kräftgång för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 6,1 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 2,1 procent. Hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder minskat med 4,7 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 4,5 procent.

Februari 2017 Ackumulerat 2017
Butiker Kläder -6,1% -4,7%
  Skor -2,1% -4,5%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Det våras inte för modehandeln. Trots att svensk ekonomi går starkt fortsätter kräftgången, särskilt för klädhandeln, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Februari är dock årets minsta försäljningsmånad och förra året var relativt stark med drygt tre procents ökning, som bland annat förklarades av att det var skottår med en försäljningsdag mer.

– Blickar vi framåt så ser vi att påsken i år infaller i april. Detta gynnar modehandelns marsförsäljning då påsken generellt sett har en negativ påverkan på försäljningen i motsats till livsmedelsbutikerna. Kanske kan vi få uppleva åtminstone en liten ökning under månaden, hoppas Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639