Publicerad: 2017.03.09  •
Senast uppdaterad: 2017.03.09

Fortsatt kräftgång för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 6,1 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 2,1 procent. Hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder minskat med 4,7 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 4,5 procent.

Februari 2017 Ackumulerat 2017
Butiker Kläder -6,1% -4,7%
  Skor -2,1% -4,5%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Det våras inte för modehandeln. Trots att svensk ekonomi går starkt fortsätter kräftgången, särskilt för klädhandeln, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Februari är dock årets minsta försäljningsmånad och förra året var relativt stark med drygt tre procents ökning, som bland annat förklarades av att det var skottår med en försäljningsdag mer.

– Blickar vi framåt så ser vi att påsken i år infaller i april. Detta gynnar modehandelns marsförsäljning då påsken generellt sett har en negativ påverkan på försäljningen i motsats till livsmedelsbutikerna. Kanske kan vi få uppleva åtminstone en liten ökning under månaden, hoppas Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639