På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här.

Publicerad: 2017.04.18  •
Senast uppdaterad: 2017.04.18

Framtidstron i handeln vänder nedåt

Sjunkande förväntningar inom sällanköpsvaruhandeln och försämrad tro på handelns lönsamhetsutveckling gör att framtidstron i handeln minskar i april. Sammantaget landar Framtidsindikatorn på 99,8 i Handelsbarometern för april månad.

– Handelns lönsamhet påverkas av att branschen står mitt i en kraftfull strukturomvandling med pressade priser och marginaler som följd. Det nya detaljhandelslandskapet erbjuder stora möjligheter men vi ser också att många företag har utmaningar med lönsamheten, säger Karin Johansson, Vd på Svensk Handel.

Till skillnad från sällanköpshandeln, där tongångarna är dystrare, stiger optimismen hos dagligvaruhandlarna. Nästan varannan dagligvaruhandlare tror på ökad försäljning. En viktig förklaring är påsken.

– Påsken innebär en av årets försäljningstoppar för matbutikerna och det gjuter optimism bland dagligvaruhandlarna, säger Karin Johansson.

Handlarna har större tro på den egna butiken än för branschen som helhet. Framförallt är det framtidstron kring försäljningsutvecklingen i den egna butiken som lyfter i april månad.

För intervju eller eventuella frågor:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Presskontakt Svensk Handel