Publicerad: 2017.10.12  •
Senast uppdaterad: 2017.10.12

Handlarnas utsatthet i Husby måste tas på allvar

För andra gången på mindre än ett år stänger handlarna i Husby sina butiker för att protestera mot kriminaliteten. Idag kl 12.00 bommar flera butiker igen för att manifestera sitt missnöje med att rättsväsendet inte agerar mer kraftfullt mot kriminaliteten. Svensk Handel kräver att handlarnas utsatthet tas på största allvar.

”Det är oacceptabelt att kriminaliteten tillåts gå så långt att butiker stänger igen. Situationen i Husby måste tas på största allvar och rättssamhället måste stå upp för områdets företagare och invånare”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

”Handeln är den moderna kyrkan mitt i byn dit alla är välkomna. Att det finns en levande handel är avgörande för att skapa trygga och levande områden. Dessutom skapar handeln många arbetstillfällen. Det måste gå att driva butik i hela landet, tyvärr ser vi hur utvecklingen på många platser går åt fel håll”, säger Mats Hedenström.

Svensk Handel kommer även denna gång att finnas på plats i Husby för att visa sitt stöd för Husbys handlare.

Presskontakt Svensk Handel