Publicerad: 2017.08.11  •
Senast uppdaterad: 2017.08.11

Ingen bra sommar för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,7 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 1,9 procent.

Hittills i år, januari-juli, har försäljningen av kläder minskat med 2,0 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 2,7 procent.

Juli 2017 Ackumulerat 2017
Butiker Kläder -1,7% -2,0%
  Skor -1,9% -2,7%

Kommentarer från Svensk Handel Stil
– Den svaga utvecklingen för modehandeln fortsätter. Vädret har i juli varit väldigt skiftande med regn i söder, bevattningsförbud i öster och relativt soligt i norr. Om detta haft någon betydelse skulle det i så fall varit gynnsamt för modehandeln där varannandagsväder brukar sägas vara det bästa säljvädret, vilket tyvärr inte syns i siffrorna, säger Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil.

– Årets försäljningsnedgång fortsätter och ligger nu ackumulerat på -2,0 procent för kläder och -2,7 procent för skor. Sedan årets början har bara mars haft en smärre ökning. Jag kan tyvärr inte heller se att någon trendförändring med väsentligt ökande försäljning är i sikte, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50