På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.12.11  •
Senast uppdaterad: 2017.12.11

Julhandeln ger viktigt tillskott till statskassan

Leksaksbutiker, bok- och guldsmedshandeln är de branscher som får störst uppsving av julhandeln. Totalt beräknas vi att handla för 1 600 kronor extra per person i jul, vilket motsvarar en merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor i detaljhandeln. Konsumtionen av julmat och julklappar väntas ge statskassan ett tillskott på 5,1 miljarder kronor. Det visar Svensk Handels julrapport.

– Julhandeln är årets höjdpunkt för handeln. Butikerna står redo att ge kunderna bästa möjliga service. Utöver att julen gör många människor glada bidrar den även till att dryga ut statskassan, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Även om julhandeln varje år ökar minskar dess betydelse för detaljhandeln i stort i takt med att vi sprider ut konsumtionen över året. Samtidigt visar Svensk Handels julrapport att majoriteten tycker att julmat, julpynt och julmusik är viktiga ingredienser för att ”skapa en riktig jul”.

Fler köper klapparna på nätet

Att köpa julklappar i den lokala butiken är fortfarande vanligast, men allt fler handlar på nätet. Lite drygt var tredje person kommer att köpa majoriteten av sina julklappar online och var fjärde konsument säger sig även planera att köpa julklappar från utländska näthandlare.

– I takt med att näthandeln växer ökar också handeln från utlandet. Konkurrensen blir tuffare och en allt större andel av julhandeln riskerar att hamna utanför Sveriges gränser, säger Karin Johansson.

Julveckan är den vecka under året som genererar störst försäljning i dagligvaruhandeln. Svensk Handels undersökning visar att det finns fler varor som säljer stora volymer under julen men som under resten av inte säljer speciellt mycket. Exempel är vörtbröd, saffran, inläggningssill och skumgodis.

Kontakt:
Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650