svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2018.02.09  •  
Senast uppdaterad: 2018.02.09

Alla hjärtans dag – en populär högtid

Nästan varannan svensk planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag på onsdag. Vanligast är att köpa en present till sin partner. För vissa delar av handeln är högtiden viktig och Svensk Handels rapport visar att försäljningen av exempelvis blommor och choklad får ett rejält uppsving.

Bland dagligvaruhandlarna svarar fyra av tio (38 %) att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen. Motsvarande siffra för handeln som helhet är 20 procent. Det tre vanligaste sätten att uppmärksamma högtiden är att köpa en present till sin partner, laga en extra fin middag hemma eller att gå på restaurang.

”Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om.  Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Tre av fyra planerar att lägga mer än 100 kronor på att uppmärksamma Alla hjärtans dag. Majoriteten handlar för mellan 100-500 kronor. Män är något mer benägna än kvinnor att köpa en present till sin partner. Svensk Handels undersökning visar också att en allt större andel köper presenter till någon annan än sin partner. 

För fler aktuella siffror – läs Svensk Handels rapport Alla hjärtans dag 2018.

För mer information eller intervju, vänligen kontakta:
Johan Davidson, chefsekonom, 070- 698 39 02
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)