svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2018.11.14  •  
Senast uppdaterad: 2018.11.14
  •   3

Black Friday allt viktigare för handeln

Årets Black Friday inträffar 23 november och är handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året. Nästan 4 av tio handlare räknar med en ökad försäljning och bland konsumenterna planerar 47 procent att handla under Black Friday. Totalt beräknas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor. Det visar Svensk Handels prognos.

Fyra av tio handlare planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med Black Friday. Det är en ökning med 30 procent från 2017. Samtidigt uppger var sjätte handlare (17 procent) att lönsamheten påverkas positivt av Black Friday.

- Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

- Vi har sett en formidabel tillväxt under Black Friday de två föregående åren och utifrån de indikatorer vi ser nu blir svårt att upprepa samma tillväxttakt som då. Men det förtar inte det faktum att det i år blir en större utmaning för handeln och hela logistikkedjan att kunna svara upp mot den ännu högre efterfrågan.

Black Friday startskottet på julhandeln

Black Friday utgör startskottet för julhandeln i USA och kan numer även anses göra det i Sverige. I Sverige planerar 63 procent av de som kommer att handla under Black Friday även att handla julklappar. Det är en ökning med sex procentenheter från 2017.

– Slutet av november måste definitivt betraktas som en del av julhandeln. Totalt 30 procent av konsumenterna planerar att handla julklappar under Black Friday, vilket är fler än förra året. Det är heller inte enbart e-handel som gäller under Black Friday, butikshandeln är också omfattande, säger Johan Davidson.

Black Friday i siffror och Svensk Handels prognos

  • Nästan varannan svensk (47 %) planerar att fynda varor i samband med Black Friday i år.
  • En majoritet av handlare tror på ungefär oförändrad försäljning jämfört med 2017, och 37 procent tror på ökad försäljning.
  • Fyra av tio handlare planerar att ha någon form av kampanj i samband med Black Friday. Det är 30 procent fler än förra året.
  • Baserat på två konsumentundersökningar bedömer Svensk Handel att försäljningen i samband med Black Friday i år kommer att växa med mellan 18 och 25 procent jämfört med förra året, och därmed uppgå till mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor.
  • Förra året (2017) uppskattas Black Friday ha omsatt 5,3 miljarder kronor.
  • Mest populära kategorier är kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

Kommentarer (3)

Kommentar skapad 2018-11-23 09:33
23 nov 2018 kl 09:33

Det är ju webförsäljningen som blir "vinnarna", kunden i butik drar ju sig för att handla före black friday. Om den nu ska fortsätta så är det väl bra med bara fredagen och INTE hela veckan som många kedjor lägger ut. Den bransch vi har ger absolut ingenting.

Kommentar skapad 2018-11-22 19:12
22 nov 2018 kl 19:12

Det man "tjänar" på fredagen äter ju upp det som man förlorar dagarna innan då inte en enda kund lägger större order eller köper något? Kunderna är inne i butiken och frågar om man har några erbjudande och vill att vi ska avslöja det innan !! De enda som tjänar på detta är leverantörer och konsumenter !!

Kommentar skapad 2018-11-22 12:32
22 nov 2018 kl 12:32

Alla pratar om att e-handel är den stora faran för handel, jag ser det som en förlängning av butiken, men de ständiga reorna hela året om anser jag är det största hotet för handeln.