svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2018.01.15  •  
Senast uppdaterad: 2018.01.15

Dystrare miner med julhandeln i backspegeln

Handlarnas framtidsförväntningar minskade i januari. Även om januari normalt är en svag månad för handeln landar Framtidsindikatorn på en lägre nivå än under samma månad förra året. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.

Både inom dagligvaru- och sällanköpshandeln minskar optimismen bland handlarna. Det gör att Framtidsindikatorn backar med 3,8 procent och hamnar på 92,7. Framförallt är det förväntningarna på den framtida försäljningen som minskar.

– Efter julhandeln som är många handlares höjdpunkt är tongångarna återigen dystrare. Black Friday och julhandeln drev på försäljningen på nätet. Tillväxten i handeln sker idag på nätet och det påverkar givetvis framtidsutsikterna bland landets butiker, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Förväntningarna för detaljhandeln i stort har minskat de senaste månaderna och trenden fortsätter. Däremot är optimismen betydligt större för den egna butiken.

– Handlarna tror på sin affär och är fortsatt mer optimistiska kring framtidsutsikterna för den egna butiken än för detaljhandeln som helhet, säger Karin Johansson.

Kontakt: Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)