Publicerad: 2018.03.08  •
Senast uppdaterad: 2018.03.08

Försäljningen snöade in i februari

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fysiska butiker, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 9,4 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Även skobutikernas försäljning uppvisade en negativ utveckling och minskade med 5,8 procent.

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Februaris försäljning har haft det bakhalt trots blygsamma jämförelsetal från februari förra året (-6,1 för kläder och -2,1 för skor). Snöovädret i delar av Sverige i slutet av månaden gjorde inte saken bättre, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Månaden ligger inklämd mellan vinterns slutreor och en vårförsäljning som inte kommit igång. Det gör februari till den minsta försäljningsmånaden som också ger låga marginaler. Det är först i mars som vårens mode börjar sälja i en större omfattning. I år ligger påsken tyvärr i mars och dessutom i samband med lönen, vilket är negativt för sällanköpsvaruhandeln då intresset under påskhelgen ligger på mat.

– Det verkar bli en väldigt tuff inledning på året för modehandeln, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639