På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2018.05.09  •  
Senast uppdaterad: 2018.05.09

Plötsligt händer det

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och på nätet, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 5,6 procent i april jämfört med samma månad förra året. 

– Modehandeln ökar rejält

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och på nätet, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 5,6 procent i april jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen ökade kraftigt under månaden och landade på 22,5 procent. Utfallet hittills i år landar på -2,6 procent för kläder och på -1,9 procent för skor.

Butiker och e-handel April 2018 Ackumulerat 2018
Kläder +5,6% -2,6%
Skor +22,5% -1,9%


Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Aprilförsäljningen för modehandeln blev en riktig solskenshistoria och kanske ännu bättre än förväntat med en ökning för skohandeln med hela 22,5 procent. Även klädhandeln hade en bra månad och ökade med 5,6 procent, konstaterar Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil

– Skohandeln är ännu mer väderberoende än klädhandeln och har ofta en väldigt slagig försäljning. Mars i år gick ner med hela 19,6 procent. Då april är en större försäljningsmånad tog skohandeln igen marstappet och lite till. Detsamma gäller klädhandeln som tappade 4,5 procent i mars.

– April blev den perfekta solstormen. Ett fantastiskt vårväder, en kalenderpåverkan med en försäljningsdag mer, en påsk som låg i mars och en dålig jämförelsemånad. Sådana här stora försäljningsökningar brukar följas av en mer modest försäljning månaden därpå varför vi ska hålla i hatten och inte vara överdrivet optimistiska inför maj månads försäljning, även om maj förra året hade en svag utveckling, tror Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)