På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2018.07.10  •  
Senast uppdaterad: 2018.07.10

Varubrist minskade juniförsäljningen

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och på nätet, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 5,2 procent i juni jämfört med samma månad förra året

Även skoförsäljningen minskade under månaden och uppvisade en utveckling om -6,3 procent. Utfallet hittills i år landar på -2,0 procent för kläder och på -1,5 procent för skor.

Butiker och e-handel

 

Juni 2018

Ackumulerat 2018

 

Kläder

-5,2%

-2,0%

 

Skor

-6,3%

-1,5%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Den starka försäljningen i april och maj gav resultatet att modehandeln som omväxling fick en varubrist i juni, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Därmed lyser sommarvarorna bitvis med sin frånvaro i butikerna, men branschen kan leva med det eftersom det mesta sålts under våren utan stora prisnedsättningar och därmed med högre marginaler som följd. Totalt under det första halvåret har klädhandeln minskat med 2,0 procent och skohandeln med 1,5 procent. Året började svagt under januari, februari och mars, vilket dock är stora reamånader. Det innebär att modebranschen ur ett lönsamhetsperspektiv förmodligen går bättre än vad försäljningsutvecklingen visar, tror Mikael Sandström.

– Vill man som konsument fynda kan det vara läge att riva bland vårjackor och stickade tröjor vars försäljning tog tvärstopp i samband med den varma vårens ankomst, tipsar Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Presskontakt Svensk Handel

010-47 18 650

Kommentarer (0)