På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2009.11.16  •  
Senast uppdaterad: 2017.01.20

E-handel/Digitalisering

Färsk rapport: Det stora detaljhandelsskiftet

Digitalisering och ökad internationell konkurrens utsätter detaljhandeln för ett stort omvandlingstryck de kommande åren. Även om fysiska butiker fortsatt kommer att stå för majoriteten av försäljningen väntas e-handeln växa kraftigt. Det visar Svensk Handels rapport Det stora detaljhandelsskiftet. 

Svensk Handel gör regelbundet undersökningar av den svenska e-handelns utveckling. Rapporten Nyckeltal för e-handeln  är ett intressant jämförelseverktyg för e-handelsföretag. Konverteringsgrad, snittorder och rörelsemarginal är några av de nyckeltal som presenteras.

E-handel har de senaste åren även påverkat dagligvaruhandeln och fler och fler nätbutiker börjar nu erbjuda olika typer av matförsäljning via nätet. Svensk Handel har därför genomfört undersökningar om mat på nätet.

Omställningen kommer på sikt att medföra färre butiker, färre anställda och hårt pressad lönsamhet för många handlare.

– Handelns omställning måste tas på största allvar. Den digitala handeln växer rekordsnabbt och den internationella konkurrensen intensifieras. Svenska handlare behöver få rätt förutsättningar för att behålla sin konkurrenskraft annars riskerar vi att jobb går förlorade, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel. 

Rapporten visar bland annat att

  • E-handeln växer från 50 miljarder år 2015 till 192-288 miljarder och utgör 20-30 procent av handelns försäljning år 2025.
  • Handeln blir internationellt konkurrensutsatt och utländska företags försäljning till svenska konsumenter ökar kraftfullt. Den utländska handeln uppgår till 48-96 miljarder kronor och utgör en andel av handeln på 5-10 procent och 25-33 procent av e-handeln år 2025.
  • I sällanköpsvaruhandeln väntas 5 000-10 000 butiker stänga till och med år 2025 och antalet anställda sjunka med 20 000-40 000. 
  • Priser och marginaler sjunker i takt med att digitaliseringen möjliggör nya affärsmodeller.
  • Handeln koncentreras till färre men större aktörer.