svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Handelsbarometern

Svensk Handels månatliga indikator på medlemsföretagens optimism.

Rapporten ger en inblick i hur handelsföretagen tror att omsättning och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Varje månad ställs även ett antal temafrågor.

Svag framtidstro i sällanköpshandeln trots julhandel runt hörnet

Förväntningarna på den framtida försäljningen pekar åt olika håll bland handlarna. Framtidstron bland butikerna minskade för tredje månaden i rad, samtidigt som e-handlarna ser mer ljust på den framtida försäljningen. Gemensamt för både butik och e-handel är att tron på den framtida lönsamheten är något mer modest. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för oktober månad.

Butikerna ser ljusare på framtiden

Framtidstron bland butikerna ökar i september. Samtidigt gör minskad tro på lönsamheten och antalet anställda att optimismen bland e-handlarna går åt motsatt håll och minskar. Framtidsförväntningarna är dock fortsatt högre bland e-handlarna.

Rekordhet sommar kylde ned framtidsförväntningarna i handeln

Handlarnas framtidsförväntningar sjönk i augusti. I både butikshandeln och e-handeln minskar optimismen jämfört med föregående månad.

Framtidsindikatorn för butik minskade i juli

Framtidsförväntningarna minskade i juli till index 98,3. E-handeln uppvisade en svag ökning under perioden till index 110,2.

Butikernas optimism ökar inför sommaren

Butikernas framtidsförväntningar ökar i juni. Framförallt ökar optimismen bland sällanköpsvaruhandlarna som ser fram emot en ljus sommar. Framtidsutsikterna bland e-handlarna går i motsatt riktning, men minskningen sker från höga nivåer i maj.

E-handlarna står för framtidstron i handeln

Efter förra månadens uppgång vänder framtidsförväntningarna åter nedåt bland butikshandlarna. E-handeln går i motsatt riktning och optimismen är fortsatt stark bland e-handelsföretagen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för maj månad.

Handlarna andas våroptimism

Efter flera månaders nedgång vänder framtidsförväntningarna i handeln uppåt i april. Framförallt är det tron på den framtida försäljningen och utsikterna för antalet anställda i branschen som ökar. 

E-handlarna mer optimistiska än butikshandlarna

Framtidstron bland de fysiska butikerna fortsätter att falla. Framtidsindikatorn landar på 90,2 i mars. Tillväxten inom e-handeln gör att optimismen bland e-handelsföretagen pekar uppåt. Det visar Svensk Handels handelsbarometer för mars månad.

Handlarnas framtidsutsikter något ljusare

Handlarnas framtidsförväntningar ökar något i februari. Optimismen finns framförallt i dagligvaruhandeln. Inom sällanköpshandeln fortsätter framtidsutsikterna att falla. Framtidsindikatorn landar på 93,4 i månadens Handelsbarometer.

Dystrare miner med julhandeln i backspegeln

Handlarnas framtidsförväntningar minskade i januari. Även om januari normalt är en svag månad för handeln landar Framtidsindikatorn på en lägre nivå än under samma månad förra året. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.

Julhandeln skapar 15 000 jobb

Handlarnas framtidsförväntningar minskade i december. Månadsindex ligger nu cirka 4 procentenheter lägre än under samma månad i fjol. Sällanköpsvaruhandlarna stod för minskningen medan dagligvaruhandlarna var mer optimistiska.

Minskade framtidsförväntningar i november

Handlarnas framtidsförväntningar vände nedåt i november och är svagare än under samma period förra året. Trots att julhandeln och Black Friday väntar runt hörnet minskar framtidstron i både dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln.

Stark tro på den framtida försäljningen

Med en julhandel som närmar sig är handlarnas förväntningar på den framtida försäljningen stark. Däremot släpar tron på den framtida lönsamheten efter. Det gör att Framtidsindikatorn landar på 101,9. 

Framtidstron i handeln vänder uppåt igen

Det råder höstoptimism i både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Framförallt är det förväntningarna på den framtida försäljningen som ökar. Det gör att Framtidsindikatorn stiger med 5,8 procent och landar på 101,8 i månadens Handelsbarometer.

Sval framtidstro i handeln

Sommarförsäljningen driver på handlarnas pessimism. För tredje månaden i rad minskar handlarnas framtidstro. Framförallt är det förväntningarna på den framtida försäljningen som faller. Framtidsindikatorn minskar med 0,2 procent och landar på 96,0 i Svensk Handels Handelsbarometer för augusti månad. 

Om Handelsbarometern

Handelsbarometern baseras på en panel med 200 butikschefer/butiksägare inom detaljhandeln. Dessa svarar varje månad på fyra frågor om butikschefernas framtida förväntningar på försäljning, antalet medarbetare i den egna butiken samt förväntningarna på detaljhandeln i stort under de kommande tre månaderna.