På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Handelsbarometern

Svensk Handels månatliga indikator på medlemsföretagens optimism.

Rapporten ger en inblick i hur handelsföretagen tror att omsättning och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Varje månad ställs även ett antal temafrågor.

Minskade framtidsförväntningar i november

Handlarnas framtidsförväntningar vände nedåt i november och är svagare än under samma period förra året. Trots att julhandeln och Black Friday väntar runt hörnet minskar framtidstron i både dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln.

Stark tro på den framtida försäljningen

Med en julhandel som närmar sig är handlarnas förväntningar på den framtida försäljningen stark. Däremot släpar tron på den framtida lönsamheten efter. Det gör att Framtidsindikatorn landar på 101,9. 

Framtidstron i handeln vänder uppåt igen

Det råder höstoptimism i både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Framförallt är det förväntningarna på den framtida försäljningen som ökar. Det gör att Framtidsindikatorn stiger med 5,8 procent och landar på 101,8 i månadens Handelsbarometer.

Sval framtidstro i handeln

Sommarförsäljningen driver på handlarnas pessimism. För tredje månaden i rad minskar handlarnas framtidstro. Framförallt är det förväntningarna på den framtida försäljningen som faller. Framtidsindikatorn minskar med 0,2 procent och landar på 96,0 i Svensk Handels Handelsbarometer för augusti månad. 

1

Handlarna förväntar sig minskad försäljning

Handlarnas framtidstro fortsatte att minska under juli månad. Framförallt är det förväntningarna på den framtida lönsamheten som sjunker. Indexet för Framtidsindikatorn landar nu på 96,4, vilket är en minskning med 4,0 procentenheter jämfört med föregående månad. Även förväntningarna för den egna butiken sjönk något.

Lägre försäljningsförväntningar dämpar handlarnas framtidstro

Handlarnas framtidstro minskar i juni. Framförallt är det förväntningarna på den framtida försäljningen som sjunker. Sammantaget landar Framtidsindikatorn på 100,2, vilket är en minskning med 3,1 procent jämfört med förra månaden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.

Positivare tongångar i handeln

Handlarna är mer optimistiska till antalet anställda och lönsamhetsläget i branschen jämfört med april månads Handelsbarometer. Tongångarna är positivare både i dagligvaru- och sällanköpshandeln. Framtidsindikatorn stiger med 3,5 % och landar på 103,3 i maj månads Handelsbarometer. 

Framtidstron i handeln vänder nedåt

Sjunkande förväntningar inom sällanköpsvaruhandeln och försämrad tro på handelns lönsamhetsutveckling gör att framtidstron i handeln minskar i april. Sammantaget landar Framtidsindikatorn på 99,8 i Handelsbarometern för april månad.

Stigande försäljning men lönsamheten släpar efter

Förväntningarna på nyanställningar och lönsamhet är fortsatt låga men på uppåtgående. Handlarna tror på stigande försäljning de kommande månaderna. Sammantaget landar Framtidsindikatorn på 100,9 i Handelsbarometern för mars månad.

Framtidstron i handeln fortsatt på minus

Handlarnas framtidstro vände uppåt i februari. Det är dock fortfarande fler handlare som ser negativt på framtiden än andelen som är positiva. Det gör att Framtidsindikatorn ligger kvar på minus och landar på 97,5 i februari månads Handelsbarometer.

Handlarnas framtidstro dyker i januari

Framtidsindikatorn minskar med 6,7 enheter i januari och landar på 94,0. Handlarnas framtidstro inom såväl försäljningsutveckling, som antal anställda och lönsamhet minskar. Mest faller handlarnas förväntningar på den framtida försäljningen. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel.  

Sjunkande lönsamhetsförväntning bland sällanköpsvaruhandlarna

Trots en positiv syn på försäljningen minskar handlarnas förväntningar på lönsamhet och antalet anställda. Det gör att Framtidsindikatorn faller med -3,1 procent i december månads Handelsbarometer.

Delade förväntningar bland landets handlare

I Handelsbarometern för november är utvecklingen av handlarnas framtidstro delad. För sällanköpshandeln ökar förväntningarna, medan de sjunker i dagligvaruhandeln. Och utvecklingen är mer positiv för branschen som helhet än för den egna butiken.

Framtidstron i handeln repar sig med julhandeln i sikte

Framtidstron i detaljhandeln stiger och fler handlare tror på ökad försäljning de kommande tre månaderna. Framtidsindikatorn ökar med 4,1 procent, visar Handelsbarometern för oktober.

Handlarnas framtidstro sviktar

Handlarnas framtidstro inför hösten sviktar i Handelsbarometern för september. Framtidsindikatorn faller med hela 3,7 procent. Till största del beroende på att försäljningsförväntningarna faller.

Om Handelsbarometern

Handelsbarometern baseras på en panel med 200 butikschefer/butiksägare inom detaljhandeln. Dessa svarar varje månad på fyra frågor om butikschefernas framtida förväntningar på försäljning, antalet medarbetare i den egna butiken samt förväntningarna på detaljhandeln i stort under de kommande tre månaderna.