På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.10.15  •  
Senast uppdaterad: 2015.10.15

Handeln planerar inga nyanställningar

Handeln tror på ökad försäljning, men fortsatt vikande lönsamhet och inga nyanställningar det kommande kvartalet. Framtidsindikatorn är därför fortsatt negativ och landar på -17. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer i oktober.

Drygt hälften av alla tillfrågade företag tror att vinstmarginalen kommer att minska för handeln totalt sett det kommande kvartalet. Företagarna är något mer positiva avseende sin egen butik.

– Vi har under året upplevt höga försäljningssiffror och månadens barometer indikerar på ett kommande starkt kvartal, dessvärre är detta inte tillräckligt för att lyfta branschens lönsamhet, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

I oktober månads Handelsbarometer fick handlarna svara på en fråga om de anpassar sitt utbud inför Halloween som infaller den 31 oktober.

- Halloween utgör ett tillfälle för kampanj och var tredje handlare anpassar sitt utbud till Halloweenhelgen. Inom dagligvaruhandeln gör hela 60 procent en anpassning, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Kommentarer (0)