svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2016.11.15  •  
Senast uppdaterad: 2016.11.15

Delade förväntningar bland landets handlare

I Handelsbarometern för november är utvecklingen av handlarnas framtidstro delad. För sällanköpshandeln ökar förväntningarna, medan de sjunker i dagligvaruhandeln. Och utvecklingen är mer positiv för branschen som helhet än för den egna butiken.

Framtidsindikatorn för den egna butiken minskade med 2,2 procent medan framtidsindikatorn för detaljhandeln som helhet ökade med 2,4 procent.

- Framtidsindikatorn steg i november med handlarnas förväntningar om en ökande julhandel. Förväntningarna på försäljningsökning är dock låga och sjunker i dagligvaruhandeln och ökar bara med 0,6 procent i sällanköpsvaruhandeln, säger Jonas Arnberg, chefsekonom, Svensk Handel.

Handlarna spår en betydligt svagare utveckling av försäljningen i den egna butiken. Även när det gäller lönsamheten spår handlarna en svagare utveckling för den egna butiken, men en starkare för detaljhandeln som helhet. När det gäller antalet anställda är man tvärtom mer optimistisk när det gäller egna butiken än branschen.

- Som vanligt är handlarna mer optimistiska över situationen i den egna butiken än för handeln som helhet men gapet minskar och allt färre handlare tror att de kommer att öka mer än snittet, en mycket oroligt utveckling, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Kommentarer (0)