svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2016.08.17  •  
Senast uppdaterad: 2016.08.17

Dystrare framtidstro i handeln - men mer positivt för egna butiken

I Handelsbarometern för augusti månad minskar framtidsindikatorn med en procent när det gäller handlarnas framtidstro för detaljhandeln som helhet. När det gäller utvecklingen för den egna butiken är handlarna dock mer positiva.

- Augusti månad brukar innebära optimistiska handlare. Batterierna är laddade efter semestern och förväntningarna är höga inför den viktiga höstsäsongen. Särskilt sällanköpshandeln präglas av optimism inför hösten, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Förväntningarna på lönsamheten i handeln sjönk med 1,6 procent medan den ökade med 0,3 procent för den egna butiken. Också när det kommer till utvecklingen för försäljning och antal anställda är handlarna mer pessimistiska när det gäller handeln som helhet än den egna butiken.

- Handlarna är mer pessimistiska rörande framtiden för detaljhandeln som helhet. Försäljningsförväntningarna för detaljhandeln ligger alltjämt högt men det är oroande att förväntningarna både för lönsamheten och nyanställningarna i augusti ligger på minus, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Fotnot:
Från och med augusti månad genomförs Handelsbarometern med en ny metod som beskrivs i Handelsbarometern här nedan. Den nya metoden för Handelsbarometern har använts under tre månader. Någon längre tillbakablick än så, eller jämförelse med tidigare utgåvor av Handelsbarometern, bör på grund av förändringen i metodvalet, inte göras.

Kommentarer (0)