På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.06.02  •  
Senast uppdaterad: 2016.06.02

Så säkrar du lönsamheten i modebutiken

Senarelägg inköp, reservera för köp i säsong, rensa i readjungeln. Här är Mikael Sandström, branschordförande på Svensk Handel Stils tips. 

Modehandeln har efter ett antal tuffa år haft några månader då kurvorna pekat uppåt igen. Men är vändningen ett faktum – eller står branschen inför fortsatta utmaningar på vägen mot en hållbar lönsamhet?

– Det stämmer att vi kunnat redovisa bra tillväxtsiffror inom modehandeln de senaste månaderna, men det betyder dessvärre inte att allt har vänt och att utmaningarna ligger bakom oss, säger Mikael Sandström, ordförande i Svensk Handel Stil samt vd för Sandströms Modehus.

– Vi har fortfarande en lång väg att gå för att skaffa oss tillräckligt stora marginaler för att kunna bygga långsiktig lönsamhet i branschen. Och även om vi i den bästa av världar nu har nått och passerat botten så behöver vi ändå höja priserna för att kunna matcha högre hyror, längre öppettider och ökade lönekostnader.

”Förutom grundläggande kunskaper om hur man driver butik gäller det att känna sin marknad och ha örnkoll på marginalerna”

Koll på kostnaderna

Mikael Sandström driver familjeföretaget Sandströms Modehus, en anrik kedja med butiker från Vetlanda i söder till Norrköping i norr.

– Vi är en liten aktör på en stor marknad med stentuff konkurrens och för att överleva i konkurrensen gäller det verkligen att ha koll på både marknaden och kostnaderna.
Förutom grundläggande kunskaper om hur man driver butik gäller det att känna sin marknad och ha örnkoll på marginalerna, menar Mikael Sandström, som representerar tredje generationen i familjeföretaget.

Så kan du bygga upp din inköpsbudget 

”Vill du ha bruttovinst på 45 procent, vilket du bör ha, så köper du in för motsvarande 55 procent av din förväntade inköpsbudget – samt sparar minst 20 procent för inköp i säsong.”

– Sandströms har funnits sedan 1923 men det betyder inte att vi kan luta oss tillbaka. Det enda som är oföränderligt i den här branschen är att den är i ständig förändring. Varje säsong är en ny match och det gäller att stå på tå hela tiden. Vi försöker vara så kostnadseffektiva som möjligt i allt vi gör samtidigt som vi arbetar hårt för att stärka vår profil som ett familjeföretag som drivs av passion, tradition och förnyelse.

Inköpen är nyckeln

Många små och mellanstora företag i branschen ser pristransparensen på nätet som den svåraste utmaningen att hantera, men Mikael Sandström menar att förklaringen till den dåliga lönsamheten är mer komplex än så:

– Det etableras fler och fler butiker, vi får allt fler aktörer och de stora kedjorna blir mer effektiva. Självklart är det ett tufft landskap att verka i, men absolut inte omöjligt.

En viktig nyckel till framgång är att styra upp inköpsprocessen, som i dag har allt för långa ledtider för många små och mellanstora butiker och butikskedjor.
”Fler inköpare måste kräva kortare leveranstider och välja bort leverantörer som inte går med på det”
– En av de vanligaste fallgroparna är att köpa av den som först knackar på dörren, säger Mikael Sandström. Sedan står du där med alla inköp gjorda sju månader i förväg och utan budget för inköp i säsong. Det är som att skjuta mot rörligt mål på långt avstånd – det håller inte i längden. Fler inköpare måste kräva kortare leveranstider och välja bort leverantörer som inte går med på det.

Håller på att förändras

Mikael Sandström påminner om det gamla talesättet att ”leverantören ska köpa det han har sålt, medan detaljisten ska sälja det han har köpt”.

– Men jag är övertygad om att det håller på att förändras. Genom att välja leverantörer som erbjuder korta leveranstider och Noos-produkter kan vi skynda på utvecklingen mot en kortare inköpsprocess där det också finns budget kvar för köp i säsong.

Egen formel för inköp

Mikael Sandström har en enkel formel för inköpsbudgeten som tillämpas i det egna företaget.

– För att nå en bruttovinst på 45 procent, vilket man absolut bör ha, köper du in för motsvarande 55 procent av din förväntade inköpsbudget och sparar minst 20 procent av budgeten för inköp i säsong. Om alla följde denna enkla tumregel skulle lönsamheten bland de små aktörerna i modehandeln förbättras drastiskt.

I det egna företaget läggs mycket arbete ned på att göra en genomarbetad inköpsbudget.
– Vi är kända för att vara försiktiga i våra inköp. Det innebär att vi undviker inköp med lång framförhållning och att vi alltid har budget över för inköp i säsong så att vi kan snabbt kan parera svängningar i modet.

Rensning i readjungeln

Argumentet att det inte går att få fram plagg på kort tid håller inte, menar Mikael Sandström.

– Se bara på vad som hände med ponchon. Vi var många som trodde på den, men ingen hade nog kunnat ana att den skulle bli så stor. Och när efterfrågan exploderade så visade det sig ju att det gick utmärkt att få till snabba leveranser.

En annan viktig faktor som kraftigt urholkar marginalerna är de ständiga reorna, menar Mikael Sandström.
”Om det är rea i butiken året om devalveras ju värdet av den riktiga rean”

– Vi behöver en rejäl rensning i readjungeln. Dels behöver vi bli bättre på inköp så att vi inte behöver sänka priserna på så många varor när vi egentligen behöver höja priserna, dels måste vi lära oss hushålla med ordet rea. Om det är rea i butiken året om devalveras ju värdet av den riktiga rean. Så bort med byxrean och in med byxkampanjen!

Mikael Sandströms bästa inköpsråd:

• Ha inte för bråttom att lägga order. Sju månader är en evighet i en allt mer snabbrörlig bransch.
• Försök att göra dina inköp så nära säljtillfället som möjligt. Ju närmre, desto säkrare blir inköpen.
• Sätt av pengar i budgeten för inköp i säsong.
• Uppmuntra leverantörer med korta leveranstider och många Noos-produkter (Never out of stock).
• Testa budgetformeln för en bruttovinst på 45 procent. Den når du genom att köpa in 55 procent av det du förväntar dig att sälja. Spara minst 20 procent av inköpsbudgeten för inköp i säsong.

Beställ Stil-guiden

Kommentarer (0)

I korthet

Mikael Sandström

Jobbar som: Vd för Sandströms Modehus, en kedja med butiker i södra och mellersta Sverige samt ordförande i Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council.

Trivs bäst:
När jag ser en nöjd kund gå ut ur butiken med en välfylld påse med bra produkter. Det betyder att vi har hittat rätt produkter till rätt pris.

Hoppas på: Att fler i branschen fokuserar på långsiktig lönsamhet genom att styra in mot fler inköp senare i inköpscykeln – och en större andel inköp i säsong.

Uppmanar till:
Uppmuntra de leverantörer som jobbar aktivt med kortare ledtider och som ger utrymme för rimliga påslag.