På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.11.02  •  
Senast uppdaterad: 2016.11.02

Stilanalys september 2016

Rapporten i korthet:

  • Under perioden maj-augusti landade den ackumulerade tillväxten på 2,2 procent för kläder och 2,5 procent för skor mätt i löpande priser.
  • Konsumentpriserna på modevaror fortsätter att stiga, vilket medför att om man korrigerar försäljningen för prisökningar och därtill en befolkningsökning under det senaste året på 1,2 procent har svenskarnas inköpsvolym minskat inom modehandeln.
  • Importpriserna har vänt nedåt efter att ha varit uppe på mycket höga nivåer och ligger nu i jämnhöjd med importpriserna i början av 2015.
  • E-handelskonsumtionen av kläder och skor från utlandet drivs av större utbud och lägre priser. Kina och Storbritannien är de mest populära utlandsmarknaderna för svenska modekonsumenter.

Stilanalys september 2016

Maria Sandow

Kanslichef Svensk Handel Stil/Näringspolitisk expert, Stockholm
010-47 18 639

Kommentarer (0)