svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2016.11.02  •  
Senast uppdaterad: 2016.11.02

Stilanalys september 2016

Rapporten i korthet:

  • Under perioden maj-augusti landade den ackumulerade tillväxten på 2,2 procent för kläder och 2,5 procent för skor mätt i löpande priser.
  • Konsumentpriserna på modevaror fortsätter att stiga, vilket medför att om man korrigerar försäljningen för prisökningar och därtill en befolkningsökning under det senaste året på 1,2 procent har svenskarnas inköpsvolym minskat inom modehandeln.
  • Importpriserna har vänt nedåt efter att ha varit uppe på mycket höga nivåer och ligger nu i jämnhöjd med importpriserna i början av 2015.
  • E-handelskonsumtionen av kläder och skor från utlandet drivs av större utbud och lägre priser. Kina och Storbritannien är de mest populära utlandsmarknaderna för svenska modekonsumenter.

Stilanalys september 2016

Maria Sandow

Kanslichef Svensk Handel Stil/Näringspolitisk expert, Stockholm
010-47 18 639

Kommentarer (0)