På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.11.02  •  
Senast uppdaterad: 2016.11.02

Stilanalys september 2016

Rapporten i korthet:

  • Under perioden maj-augusti landade den ackumulerade tillväxten på 2,2 procent för kläder och 2,5 procent för skor mätt i löpande priser.
  • Konsumentpriserna på modevaror fortsätter att stiga, vilket medför att om man korrigerar försäljningen för prisökningar och därtill en befolkningsökning under det senaste året på 1,2 procent har svenskarnas inköpsvolym minskat inom modehandeln.
  • Importpriserna har vänt nedåt efter att ha varit uppe på mycket höga nivåer och ligger nu i jämnhöjd med importpriserna i början av 2015.
  • E-handelskonsumtionen av kläder och skor från utlandet drivs av större utbud och lägre priser. Kina och Storbritannien är de mest populära utlandsmarknaderna för svenska modekonsumenter.

Stilanalys september 2016

Maria Sandow

Kanslichef Svensk Handel Stil/Näringspolitisk expert, Stockholm
010-47 18 639

Kommentarer (0)