svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2017.10.13  •  
Senast uppdaterad: 2017.10.13

Stilanalys september 2017

Rapporten i korthet:

  • Under sommarsäsongen maj-augusti 2017 backade försäljningen med 2,0 procent i klädbutikerna och med 3,0 procent i skobutikerna mätt i löpande priser. Hittills i år har klädbutikerna minskat med 2,3 procent och skobutikerna med 3,0 procent.
  • Försäljningsvolymen har sjunkit i klädbutikerna tre år i rad och i skobutikerna under åren 2015 och 2017. Den långsiktiga trenden är därmed tydlig. De fysiska modebutikerna tappar kontinuerligt försäljningsvolym till främst andra försäljningskanaler.
  • Importpriserna ligger kvar på den högre nivå som etablerades i början av 2015 medan konsumentprisökningarna mattas av. Under juli och augusti till och med sjönk priserna på skor och kläder jämfört med samma månad föregående år.
  • Stora modeaktörer har som en konsekvens av ökande e-handel och implementerade omnikanallösningar börjat se över sina butikskoncept och butiksytor.
  • Modekonsumtionen på nätet utmanas av internationella aktörer. En grov uppskattning pekar på att så mycket som en femtedel av modehandeln på nätet går till utländska webbutiker.

Stilanalysen för september 2017 hittar du här

För att kunna läsa denna rapport måste du logga in.