På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.03.16  •  
Senast uppdaterad: 2015.04.14

Besökarna – en växande kundgrupp

Turisterna finns numer i många av våra städer och orter året om och våra medlemmar ser hur handelns del av den växande besöksnäringen ökar. 

Gamla förhållningssätt och strategier behöver omprövas i takt med att shopping-, resmönster och samhället förändras. Fler utländska turister innebär ökade krav på öppettider och upplevelser. Konkurrensen ökar och nya erbjudanden behöver skapas vilket kan leda till nya strategiska samarbeten. Både internationellt och i Sverige börjar allt fler aktörer förstå att man genom att utvidga och kombinera sitt erbjudande kan skaffa nya, och mer lojala, kunder.

Svensk Handel råder våra medlemmar att inte förbise den växande kundgruppen besökare utan engagera sig lokalt för att lära sig mer om vilka besökare som finns där de verkar.

Shoppingturism i Sverige

  • Omsätter 78 miljarder kronor
  • Står för 12 procent av omsättningen i hela detaljhandeln
  • Sysselsätter 33 000 personer i handeln
  • Har haft en tillväxt med 129% sedan 2000
  • Svenska turister lägger 21 procent av reskassan på shopping
  • Utländska turister lägger 46 procent av reskassan på shopping
  • År 2020 beräknas enbart de utländska besökarna spendera 63 miljarder i handeln.

Svensk Handels engagemang

  • Svensk Turism AB – ledamot styrelsen
  • Svenska Stadskärnor – ledamot styrelsen
  • City i samverkan Stockholm – ledamot styrelsen
  • Göteborg Shopping – ledamot styrgrupp
  • Göteborg & Co styrgrupp för kryssningsturism – ledamot styrgrupp

 

Elisabet Elmsäter-Vegsö

Näringspolitisk expert, Stockholm
010-47 18 633
Rapporter

Här hittar du våra rapporter om shoppingturism

Turism

Svensk Turisms Film om besöksnäringen