svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2015.03.16  •  
Senast uppdaterad: 2018.11.08

Besökarna – en växande kundgrupp

Antalet besökare i Sverige har ökat stadigt under en längre period. Den samlade omsättningen för turismen 2017 ökade med 7,4 procent till 317 miljarder. 

Det är den högsta tillväxttakten sedan 2006. Att nästan en tredjedel av omsättningen går till handeln gör att turisterna blir en allt viktigare kundgrupp.

Enligt en undersökning som Visit Sweden gjort bland utländska resenärer som är intresserade av Sverige säger sig besökarna mest vilja ägna sig åt shopping, storstadsliv och upplevelser på landsbygden. Ur handelns perspektiv är det intressant ur två aspekter. Dels får den fysiska butiken en växande kundgrupp, dels kan våra svenska företag med e-handelns hjälp behålla dessa kunder även när de har lämnat Sverige.

Shoppingturism i Sverige

  • Omsätter 95 miljarder kronor
  • Står för 30 procent av den totala turismomsättningen
  • Motsvarar 12 procent av omsättningen i hela detaljhandeln
  • Sysselsätter 35 800 personer i handeln
  • Svenska fritidsresenärer lägger 24 procent av reskassan på shopping
  • Utländska besökare lägger 47 procent av reskassan på shopping

Svensk Handels engagemang

  • Svensk Turism AB – ledamot styrelsen
  • Svenska Stadskärnor – ledamot styrelsen
  • City i samverkan Stockholm – ledamot styrelsen
  • Göteborg Shopping – ledamot styrgrupp

Elisabet Elmsäter Vegsö

Näringspolitisk expert, Stockholm
010-47 18 633
Rapporter

Här hittar du våra rapporter om shoppingturism