På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.03.16  •  
Senast uppdaterad: 2015.04.07

E-handel och digitalisering

Digitaliseringen påverkar vilka produkter och tjänster som säljs, hur de säljs, hur de levereras och betalas samt hur och till vilka de marknadsförs. Med gränsöverskridande e-handel skapas stora möjligheter till utveckling för svenska handelsföretag. 

Svensk Handel samarbetar med Svensk Digital Handel för att driva frågor som är viktiga för e-handlare.

Svensk Handel verkar för

  • Få beslutsfattare, nationellt som på EU-nivå, att förstå e-handelns villkor.
  • Att lagar och regler utformas så att de möjliggör konkurrenskraftiga företag inom handeln.
  • Att reglerna inom EU:s medlemsländer ska vara harmoniserade och väl balanserade mellan olika intressen.
  • Att skapa ännu bättre förutsättningar för de medlemmar som bedriver verksamhet via distans- och e-handel genom Svensk Digital Handel.

Svensk Handel arbetar för

  • Att de nya EU-reglerna om skydd för personuppgifter ska ge ett högt integritetsskydd samtidigt som det ska vara möjligt för företag att hantera personuppgifter utan alltför administrativt betungande krav. 
  • Att införandet av EU:s konsumentskyddsregler blir rättvisande och konkurrensneutrala för svenska handelsföretag.
  • Att följa upp e-handelns utveckling genom rapporterna e-barometern (tillsammans med Svensk Digital Handel, Postnord och Handelns utvecklingsinstitut) Digital mathandel och det återkommande D-food Index.
  • Att låta svenska e-handlare mötas och inspireras på D-congress ”Digital commerce in change” – Nordens största mötesplats för digital handel.

Anna-Karin Strömqvist

Näringspolitisk expert, Stockholm
010-47 18 643

Rådgivning e-handel

E-handelsrapporter

Svensk Digital Handel