På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.03.16  •  
Senast uppdaterad: 2015.04.14

Handelns betydelse i Sverige

Handel skapar välstånd, drömmar och utveckling. 

Att handla är att skapa tillväxt. Vid varje transaktionstillfälle inträder handelns gyllene mekanism som bygger ekonomi, tillväxt och välstånd. Handeln möjliggör specialisering. När människor, företag och nationer får fokusera på det som de gör bäst och inriktar sitt engagemang och sin kunskap på sitt jobb, innovation och industri höjs produktiviteten. Eftersom vi inte kan leva bara av det vi specialiserat oss på handlar vi med varandra. Nätverk av ömsesidigt och tillväxtfrämjande beroende utvecklas, lyfter människor ur fattigdom och utvecklar samhällsekonomin.

Idag arbetar nästan 500.000 människor i handeln och gör ett fantastiskt jobb i butiker, på lager, som importörer och e-handlare. Det motsvarar en åttondel av alla förvärvsarbetande i Sverige. Handeln betalar också in mer än 200 miljarder kronor varje år till statskassan genom moms, arbetsgivaravgifter och andra skatter. Framförallt är handeln viktig för ungas start i arbetslivet. En fjärdedel av alla svenskar hade sitt första jobb i handeln och ungefär 30 procent av alla anställda i handeln är idag unga. Handeln är för många vägen in på arbetsmarknaden och i att förstå handelns drivkrafter för tillväxt finns också lösningen på Sveriges stora utmaningar ungdomsarbetslöshet och integration.

Nyckel till vardagen

Handeln är för många människor den kanal genom vilken man kan förverkliga sina drömmar men utgör samtidigt en nyckel för att människors vardag ska gå ihop. Med lågpriskoncept, premiumvaror, generösa öppettider, snabbkassor, färdigmat, personliga tjänster, etc. möjliggör handeln den moderna dubbelarbetande familjens krav på tillgänglighet både fysiskt och digitalt.

Handeln är också en viktig del av en stads attraktivitet och städers möjlighet att attrahera invånare, turister och besökare. När handeln lämnar byn är ofta det sista hoppet ute men att lyssna på handelns behov är ofta detsamma som att gynna städers utveckling och människors tillgång till en bättre vardag. 

Via handeln har människor en unik möjlighet att göra sin röst hörd. Det kan handla om att ta del av ett ekologist sortiment, en fair trade-märkt kostym eller via ett företag som på ett eller annat sätt engagerar sig i de frågor som konsumenten sympatiserar med. Via allmänna val röstar människor vart fjärde år men i handeln använder man sin köpkraft varje dag.

I handeln sker också en högteknologisk utveckling och innovation i syfte att ta fram hållbara kläder, energisnåla bilar och smart logistik i syfte att minska påverkan på klimatet.