Årsrapport 2016 / Medlemsservice och rådgivning

Medlemsservice och rådgivning

Vår uppgift är att stödja dig. Svensk Handel erbjuder rådgivning i såväl arbetsrätt som säkerhet. Vi erbjuder ett företagsanpassat kursutbud inom områdena arbetsrätt och affärsjuridik. Dessutom får du som medlem tillgång till exklusiva förmåner som stärker ditt företags konkurrenskraft. Tillsammans gör vi skillnad på riktigt.

Utbildningar och jour – välnyttjade medlemsförmåner

Svensk Handel genomför varje år 60-70 företagsinterna utbildningar. Många av utbildningarna är skräddarsydda för Svensk Handels medlemsföretag. Under kurserna diskuteras ofta riktiga exempel från våra medlemsföretag och vanliga frågeställningar är hur skulle vi ha gjort? vad ska vi tänka på? vad ska vi lära oss av det här?

Våra utbildningar är mycket uppskattade och det brukar vara högt i tak

Lena Tapper, Regionchef Arbetsrätt och förhandling

Jouren är en mycket viktig del i vår service till Svensk Handels medlemsföretag. Vi tar emot cirka 25 000 samtal varje år. Vår arbetsrättsjour är öppen mellan 8:30 och 17:00 varje dag förutom på sommaren då vi stänger en timme tidigare. Vi stänger aldrig för lunch. Någon av oss finns hela tiden på plats för att besvara frågor. Det finns också möjlighet att skicka in frågor via mejl till jouren@svenskhandel.se. De besvaras i tur och ordning och vi garanterar svar samma dag.

Arbetsgivarguiden på svenskhandel.se fick 198 000 besök under 2016. Det mest populära innehållet var sidorna som handlar om ledighet, löner och nya kollektivavtal.

Skräddarsydda kurser

Svensk Handel erbjuder ett skräddarsytt kursutbud inom affärsjuridik, buktikssäkerhet, arbetsrätt och personalfrågor. Under 2016 arrangerades 24 arbetsrättsliga kurser varav 64 skräddarsydda samt 25 affärsjuridiska kurser inklusive företagsinterna. Till Svensk Handels kurser

Arbetsrätt och förhandling

Säkerhetscenter

Svensk Handels Säkerhetscenter är en väl utnyttjad medlemsservice. På Säkerhetscenter finns Varningslistan, råd och tips och möjlighet att anmäla säkerhetshändelser.

• Under 2016 inkom 8 200 klagomål till Varningslistan.
  • 61 nya blufföretag publicerades på Varningslistan.
  • 1 400 kommenterade på Varningslistan.
  • 250 000 besök.

500 nya medlemmar

Under 2016 blev drygt 500 företag nya medlemmar i Svensk Handel. Majoriteten är livsmedelshandlare och klädbutiker där Desigual, River Island och Didriksons tillhör de mest kända varumärkena. Årets största värvning var Gottebiten i Strömstad med sina 19 butiker och 100 anställda. Kungsängens sängar, Kvalitetsfisk i Stockholm, HFC Prestige International Sweden AB (kosmetika) och GB-grossisten är andra stora företag som blivit medlemmar. Totalt har våra nytillkomna medlemsföretag fler än 4 000 årsanställda.

Nettoantalet medlemmar sjunker något med anledning av att många små företag lagt ned sin verksamhet eller gått i konkurs. Det totala antalet årsanställda inom våra medlemsföretag ökar dock stadigt.

Svensk Handels medlemsstruktur

Vassare medlemsförmåner

Kortavtalet som är en av Svensk Handels populäraste och mest nyttjade medlemsförmåner vässades ytterligare. Dessutom genomfördes en framgångsrik julkampanj med fria kortavgifter under 30 dagar.

Vi är mycket glada över att kunna erbjuda ett ännu förmånligare kortavtal till våra medlemsföretag. Vi ser en dynamisk utveckling på betalkortsmarknaden, både när det gäller teknik och utgiftsnivåer. Och givetvis följer Svensk Handel regelbundet denna utveckling

Thomas Eulau, ansvarig för medlemsförmåner på Svensk Handel

Andra populära medlemsförmåner som vässades under året är kontanthantering i samarbete med Loomis och erbjudande om Cirkle K företagskort.

Särskilt lyckad blev vår julkortskampanj, Inga kortavgifter under julhandeln, där vi välkomnade 25 nya medlemmar och fick över 100-talet medlemmar att teckna vårt medlemsavtal för kortinlösen

Beatrice Ståhle, Försäljningschef på Svensk Handel

Erfarenhetsutbyte i våra nätverk

Svensk Handel har flera olika nätverk för erfarenhetsutbyte. Några av dem är småföretagarnätverken norra, mellersta och södra. Under åren har möten hållits i Umeå, Stockholm, Vellinge och Göteborg. Frågor som har varit på agendan är hyresnivåer, kort- och betalfrågor och säkerhet. Under året har möten även hållits i Svensk Handels medlemsnätverk för B2B-företag. Nätverket riktar sig till partihandelsföretag och importörer och tar upp frågor som internationell handel och logistik vid leveranser. Därtill finns ett nätverk för storföretag. Under året startades ett nytt nätverk för att vara med och påverka framtida lagstiftning med fokus på marknads- och konsumenträttsliga frågor.

Medlemsservice och rådgivning