Årsrapport 2016 / Året som gått

Året som gått

Vi arbetar ständigt för att förbättra dina förutsättningar. För att kunna följa den snabba utvecklingen inom handeln arrangerar vi varje år ett flertal aktiviteter, konferenser och seminarier. Upplev höjdpunkterna från ett 2016 där framtidsfrågor och hållbarhet varit centrala teman i vår verksamhet.

Här är handelns utmaningar

Inför 2016 var det två faktorer alla ekonomer varnade för. Det ena var Brexit och det andra var Trump. Båda "worst-case scenarierna" blev verklighet. Ändå står vi här och har fortfarande högkonjunktur.

På längre sikt är vi oroliga för den protektionism som växer fram. Vi vet att handel föder välstånd. Handel över gränserna är bra för ekonomisk tillväxt. Svensk ekonomi är beroende av hur vi handlar med omvärlden. Där är den globala scenen på väg in i ett scenario som kommer att påverka Sverige negativt.

För det första ser vi att småföretag och företag inom kläder och elektronik har lönsamhetsproblem. Vi måste hitta affärsmodeller som kan klara av den prispress som råder i de här branscherna. Vi måste komma ur reaträsket. Samtidigt vet vi att Black Friday 2017 kommer att vara dubbelt så stor som 2016. Intresset för lågpris, att göra klipp och undersöka pris innan man handlar är jättestort och möjligheterna för det har aldrig varit större.

Från Svensk Handels sida handlar grunden om att ha relevanta moderna kollektivavtal. Vi satsar på näringspolitiskt arbete som gör att vi får ut svenska företag i Europa. Att vi får stopp på märkliga skatteförslag som gör det dyrare att handla i Sverige än i utlandet och som ökar kundernas privatimport.

Se till att finnas digitalt. Du behöver en digital strategi

Jonas Arnberg, Vd HUI Research

Det är viktigt att förklara för politiker, fastighetsägare och omvärlden om den tuffa situation som handeln faktiskt befinner sig i. En handlare kan inte höja priset samtidigt som hyran, lönerna och arbetsgivaravgifterna går upp. Vi har till exempel en kemikalieskatt på gång. Vi ser också en ökad utslagning. Bor du inte i en storstad så kommer du snart att ha färre butiker att välja på. Det är oroande. När handeln lämnar staden. Då är hoppet ute.

Samtidigt som vi har en enorm prispress på handelsvaror ser vi en boom för restaurangtjänster. Dagens kund betalar nöjd och glad 49 kronor för en kaffe latte, medan 49 kronor för ett helt kilo kaffe i en matbutik känns jättedyrt. För handeln är det viktigt att titta på betalningsviljan hos konsumenten. Det handlar om upplevelser. Att erbjuda rådgivning och inspiration.

Jonas Råd
Se till att finnas digitalt. Det betyder inte nödvändigtvis e-handel. Men du behöver ha en digital strategi. Vi ser att besöksfrekvensen i våra butiker går ner. Idag tittar kunderna först i mobilen eller datorn innan de går till butiken. Om du som handlare inte har en närvaro på nätet uteblir besöket. Det kan vara allt från en Facebook-sida till en hemsida. Det behöver inte innebära att sälja saker via nätet. Digitaliseringen är så mycket större än så.

Framtidens handel

Den 16 maj hölls Svensk Handels stämma på Münchenbryggeriet i Stockholm. Förmiddagen ägnades åt stämmoförhandlingar och leddes av Svensk Handels ordförande Fredrik Persson. Eftermiddagen bjöd på ett späckat program på temat framtidens handel. Anders Borg talade om digitalisering och globalisering. Därtill talade Elin Frendberg, Swedish Fashion Council, om hur normer och värderingar styr framtidens konsument. Magnus Agerwald på Byggmax pratade om hur produkter och tjänster i kombination är framtiden.

Under dagen prisades tre framstående studenter från landets handelsinriktade universitets- och högskoleutbildningar: Fredrika Wiktorin, Tina Johansson och Mia Lindberg som fick 50 000 kronor vardera. Årets Thunholms-plakett som sedan 1997 delats ut i samverkan med Stiftelsen Köpmannaförbundet gick denna gång till Claes-Göran Sylvén och Göran Ennerfelt. Se bilder från stämman

Morgondagens ledare

Ett 40-tal utvalda studenter från landets åtta universitets- och högskoleutbildningar med handelsinriktning deltog på Svensk Handels Karriärforum. Studenterna fick chansen att träffa och lyssna till ledare från några av handelns största företag som IKEA, ICA och Clas Ohlson.

Karriärforum arrangerades för tredje året i rad i samband med Svensk Handels stämma. Syftet är att skapa ett intressant möte mellan duktiga studenter på landets handelsinriktade universitets- och högskoleutbildningar och handelns företag.

Allt för många företag känner inte till de branschanpassade utbildningssatsningar som gjorts på högskole- och universitetsnivå. Handeln är allt mer beroende av akademisk kompetens och det är viktigt att synliggöra dessa utbildningar och uppmuntra till samarbeten

Helen Rönnholm, utbildningsansvarig på Svensk Handel

Mer hållbarhet

Såväl företag som konsumenter blir allt mer engagerade i hållbarhetsfrågor. Det visade Svensk Handels hållbarhetsundersökning 2016 som presenterades hos den ekologiska dagligvarubutiken Paradiset i Stockholm. Tre av fyra företag i handeln arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och hela 44 procent uppger att de arbetar mer med hållbarhetsfrågor idag än för ett år sedan. Ladda ner vår hållbarhetsundersökning 2016

Vi ser ett tydligt ökat engagemang bland handelsföretagen för hållbarhetsfrågor. Drivkraften kommer främst från affärskritiska överväganden, inte från lagstiftning. Nio av tio företag anser att hållbarhetsarbetet leder till ökad lönsamhet på sikt och för många handlar det också om att vara attraktiva arbetsgivare

Karin Johansson, Vd Svensk Handel

Smarta vägval för hållbar handel

Broschyren 16 smarta vägval för hållbar handel togs fram för att visa på handelns engagemang i hållbarhetsfrågor. Några sätt att göra skillnad är att energieffektivisera butiken, skapa globala system för återanvändning och återvinning, eller att arbeta med mångfald och integration för ett långsiktigt hållbart samhälle. Clas Ohlson, Busfrö Nytt & Bytt, H&M, ICA och Indiska var några av de medlemsföretag som bidrog med sina hållbarhetsresor. Ladda ner 16 smarta vägval för hållbar handel

Några av våra rapporter

Svenskhandel.se – mest besökta sidorna

Mest lästa nyheterna

1. Sedlarna som blir ogiltiga 2016
  2. Svensk Handels rekommendation om antal mynt som kan lämnas i handeln
  3. Myntkartan.se – hitta var du smidigast växlar in dina mynt
  4. Ny lag om hållbarhetsredovisning
  5. Svensk Handels kortavtal – nu ännu vassare
  6. Så påverkas ditt företag av den nya dataskyddsförordningen
  7. Byt till vårt kortavtal hos Teller
  8. Se upp – många nya blufföretag på Varningslistan
  9. Handeln redo för nästa generations kortbetalningar
  10. Svensk Handel kräver att sjukskatten stoppas
  • 180 publicerade nyhetsartiklar svenskhandel.se
  • 8 000 pressklipp
  • 583 000 besök på webben
  • 65 000 loggade in på Arbetsgivarguiden
  • 250 000 besök Säkerhetscenter
  • 197 077 besök på Arbetsgivarguiden

I media och i debatten går opinionsbildningen blixtsnabbt. Därför är vår kommunikation snabb. Svensk Handel är handelns röst i samhällsdebatten

Tina Thorsell, Kommunikationschef Svensk Handel

Kommunikation

Några av våra remissyttranden

Några av årets aktiviteter

• Seminarier i Almedalen
  • Morgonmöten i Göteborg
  • Deltagande på Shop Nordic och Precious-mässan
  • Seminarium om den nya dataskyddsförordningen
  • Avtalsinformation för att informera om nya regler i kollektivavtalen för detalj- och partihandel på flera ställen runtom i landet.

Retail Awards

Handelns egen gala Retail Awards prisade handelns stjärnor i 13 kategorier. Här är några av vinnarna:

• Årets butikskedja: Lidl
  • Årets butik: Eksjö bokhandel