På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook  och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.09.12  •  
Senast uppdaterad: 2017.11.22

Dataskydd och integritet

En av de stora vinsterna med digitaliseringen är tillgången till data. Med hjälp av dataanalys får handelsföretag kunskap om sina kunder och deras konsumtionsmönster, hur processer fungerar och kan effektiviseras och hur nya affärsmodeller ska utvecklas. 

Tillgång till data och dataanalys är en av de viktigaste nycklarna till digital framgång. Det handlar om möjligheten att få analysera data för att utveckla sitt erbjudande och sin affärsmodell och om att data ska få överföras fritt inom EU utan krav på datalagring i olika länder.

Mycket av den data som samlas in och analysera kommer från individers beteenden i olika digitala kanaler, data som då kan innehålla personuppgifter. Det behövs ett harmoniserat och balanserat regelverk för skydd av data och dataöverföringar, innehållande ett gott skydd för den personliga integriteten utan att förhindra datadriven innovation och effektiva affärsmodeller.

Läs mer om dataskydd och integritet