På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook  och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2017.09.12  •  
Senast uppdaterad: 2017.11.22

E-privacy – nya ”cookie-regler”

EU-kommissionen har presenterat ett förslag till ny reglering av bland annat cookies och andra spårningsverktyg för webben, den så kallade e-privacyförordningen, med ytterligare krav på integritetsskyddande reglering. 

Man föreslår att det ska krävas samtycke för användning av cookies och andra liknande spårningsverktyg. Ett sådant samtycke ska kunna lämnas genom inställningar i individens mjukvara. Vidare föreslås att direktmarknadsföring via elektroniska kommunikationsmedel, som till exempel e-post, sms och push-notiser, kräver samtycke från individen. Undantag görs om det finns en upparbetad kundrelation till följd av ett tidigare köp då företagen får marknadsföra liknande produkter till individen.

Svensk Handels skriftliga synpunkter ePrivacy

Svensk Handel tycker

  • Att förslaget till e-privacyförordning blir en onödig dubbelreglering med dataskyddsförordningen när det gäller cookies och andra spårningsverktyg.
  • Att förslaget om direktmarknadsföring är alltför snävt formulerat då företag måste få marknadsföra hela sitt sortiment och inte bara delar av det till befintliga kunder.
  • Att förslaget om direktmarknadsföring bör flyttas till översynen av Unfair Commercial Practices Directive (UCPD).