På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här. 

Publicerad: 2018.03.07  •  
Senast uppdaterad: 2018.03.07

GDPR – Tolkningsguide

Skillnaden mellan PUL och GDPR

GDPR är en EU-förordning vilket betyder att samma regler gäller i hela EU. Innehållet i GDPR är till viss del samma som i PUL men det finns också en hel del nyheter, som till exempel krav på konsekvensanalyser, anmälningsplikt till tillsynsmyndighet vid incidenter etcetera. Den kanske tydligaste förändringen är den mer omfattande informationsskyldigheten.

En annan skillnad mellan GDPR och PUL är sanktionerna för överträdelser. I GDPR föreskrivs att sanktionsavgifter på upp till 4 % av global omsättning kan dömas ut av tillsynsmyndigheterna (i Sverige Datainspektionen, blivande Integritetsskyddsmyndigheten).

Svensk Handel råder företag att ta reda på vad som gäller och reda ut hur man arbetat med personuppgifter enligt PUL. En viktig del i GDPR är att man måste ha koll på sin data med personuppgifter, vilken data, var och varför. Det är mycket viktigt att man vet vilken data man har rätt att behandla och varför samt att man informerar tydligt om det.

Handelsföretag kan ha mycket data innehållande personuppgifter som används i verksamheten. Det kan handla om kunddata i form av köphistorik, lojalitetsprogram och surf-information, men också personuppgifter om anställda med mera.

Tolkningsguiden

Svensk Handel har tagit fram en tolkningsguide för behandling av uppgifter om kunder inom och utanför lojalitetsprogram. I guiden har vi beskrivit vanliga ändamål för personuppgiftsbehandlingar och även föreslagit laglig grund för behandlingarna. Vi lämnar också exempel på hur man kan fullgöra sin informationsplikt och hur man kan skriva. Till guiden finns också ett bakgrundsmaterial med grunderna i GDPR för handelsföretag.

OBS! Tolkningsguiden och introduktionsmaterialet är endast till för Svensk Handels medlemmar och får inte spridas.
 

Svensk Handels Tolkningsguide

För att kunna läsa guiden måste du vara medlem och ha loggat in.

Svensk Handels introduktionsmaterial

För att kunna läsa detta material måste du vara medlem och ha loggat in.

Intervju i Market med Anna-Karin om Svensk handels Tolkningsguide