svenskhandel.se använder cookies
Vi använder cookies för att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra digitala tjänster, förbättra din användarupplevelse samt för marknadsföring. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår användning av cookies för dessa ändamål. Du kan själv styra lagringen av cookies i din webbläsare. Läs mer i vår Cookiepolicy >

Publicerad: 2017.09.11  •  
Senast uppdaterad: 2017.09.12

Strategin för den digitala inre marknaden

Den 6 maj 2015 presenterade EU-kommissionen sin strategi för EU:s digitala inre marknad: A Digital Single Market Strategy for europé, den så kallade DSM-strategin. Strategin syftar till att få EU:s inre marknad att fungera väl i en alltmer uppkopplad och digital ekonomi. 

DSM-strategin är uppdelad i tre övergripande områden:

  • Förbättra företags och konsumenters tillgång till varor och tjänster online i Europa, genom att ta bort hinder för gränsöverskridande verksamhet.
  • Skapa rätt förutsättningar för framväxten av digitala nätverk och innovativa tjänster.
  • Maximera tillväxtpotentialen för EU:s digitala ekonomi, genom exempelvis investeringar i it-infrastruktur, digitala kunskaper och offentliga e-tjänster.

Strategin innehåller både lagstiftande och icke-lagstiftande initiativ som har presenterats under 2015 och 2016. Totalt har 16 lagstiftningsinitiativ presenterats.

DSM-strategin syftar till att:

  • Förbättra tillgången till varor och tjänster online i Europa.
  • Skapa förutsättningar för framväxten av digitala nätverk och innovativa tjänster.
  • Maximera tillväxtpotentialen för EU:s digitala ekonomi.

Här kan du läsa Svensk Handels remissyttrande över DSM-strategin

Kommentarer (0)