På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Konsumenträtt & E-Handelsrätt/Digital Konsumenträtt

Kursen är en sammanslagning av Konsumenträtt och E-handelsrätt/Digital konsumenträtt

Kunskap inom konsumenträtt ger en ovärderlig grund för alla som i sitt arbete kommer i kontakt med konsumenter och ställs inför konsumenträttsliga frågor och problem. Genom en ökad kunskap inom detta område kan bl.a. reklamationer hanteras på ett mer kostnadseffektivt sätt och ett mer professionellt kundbemötande ges. ”Kunden har alltid rätt” är en sanning med modifikation. Kursen vägleder dig genom konsumentlagstiftningen och bjuder dig på diskussion om såväl relevanta regler som praktiska situationer inom de aktuella rättsområdena.

I takt med att onlineförsäljningen ökar ställer myndigheterna tuffare krav på e-handeln. Har du koll på vad som gäller när du säljer varor eller tjänster till konsumenter online? För företag som helt eller delvis bedriver handel mot konsumenter över internet är det av största vikt att ha god kännedom om de speciella regler som gäller vid just konsumentnäthandel. Konsumenträtten vid försäljning via webbplats är starkt styrd via EU-rättslig reglering och viktiga förändringar skedde 2014 genom EU-direktivet om elektronisk handel bl.a. avseende ångerrätten, informationskraven och hanteringen av köpprocessen. Kursen vägleder dig genom den digitala konsumentlagstiftningen och bjuder dig på diskussion om såväl relevanta regler som praktiska situationer. Samt belyser de senaste förändringarna inom konsumenträtt och e-handelsrätt.

Deltagare/Förkunskap

Kursen vänder sig till dig som på något sätt kommer i kontakt med konsumenter t.ex. om du arbetar i butik eller kundtjänst, om du har en webbshop etc.

I kursavgiften ingår kursmaterial samt förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe

Du lär dig

  • Grundläggande bestämmelser i konsumenträtt;
  • vad som utgör fel i vara,
  • vad som utgör dröjsmål,
  • aktuella påföljder vid fel i vara och dröjsmål
  • reklamationshantering,
  • innebörden av lämnad garanti,
  • regler för avbeställning, och
  • vad som gäller vid handpenning
  • Grundläggande bestämmelser i e-handelsrätt
  • vilka informationskrav som finns,
  • hur köpprocessen enligt lag ska se ut,
  • hur och när ångerrätten kan åberopas av kunden,
  • tidsfrister för ångerrätten och hur dessa frister bör hanteras, och
  • vilka krav som ställs på webbsidans utformning.

Kurstillfällen

  • 8 Feb 2018 09:00 - 16:00, Göteborg Boka
  • 13 Feb 2018 09:00 - 16:00, Stockholm Boka
  • 7 Mar 2018 09:00 - 16:00, Jönköping Boka
  • 18 Apr 2018 09:00 - 16:00, Malmö Boka

Pris

Medlemspris 3000 kronor. Övriga betalar 4000 kronor.