På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.03.29  •  
Senast uppdaterad: 2016.03.29

Clas Ohlson – Härifrån till hållbarheten

Clas Ohlson är i dag större utanför Sverige än på hemmamarknaden – och fortsätter växa snabbt. En helt avgörande faktor för en fortsatt stark tillväxt är att hållbarhetsfrågorna är integrerade i verksamheten med fokus på hur vi påverkar människor och miljö, säger Klas Balkow, vd på Clas Ohlson.

Med huvudkontor i Insjön i Dalarna har Clas Ohlson gjort en fantastisk resa sedan starten 1918. I dag har postorderfirman vuxit till en internationell handelsaktör med över 200 butiker, drygt 4 700 anställda och e-handel i fem länder.

– För snart tio år sedan satte vi oss ned och analyserade vad det är som har gjort att kunderna gillar oss, säger Klas Balkow. Vi kom fram till att framgångsfaktorerna är att vi löser de praktiska små problemen i vardagen genom ett brett, prisvärt sortiment, vi är tillgängliga och ger bra service, har bra medarbetare och, inte minst viktigt, vi står för starka värderingar.

– Ur detta har vi identifierat fyra utvecklingsområden som är vägledande för hur vi ska fortsätta växa och utvecklas de kommande 100 åren. Hållbarheten är central för en fortsatt tillväxt. Därför arbetar vi med en hållbarhetsagenda som genomsyrar hela vår verksamhet, från kunderbjudande, kundmöte och expansion till varuförsörjning, arbetssätt och våra medarbetare. Vi har samlat vårt hållbarhetsarbete under devisen "Härifrån till hållbarheten".

Tog på CSR-hatten

Som nybliven vd satte Klas Balkow, som han själv uttrycker det, på sig CSR-hatten för att försäkra sig om att hållbarhetsfrågorna verkligen bakades in i Clas Ohlsons affärsplan och integrerades i verksamheten.

– I dag har vi en särskild hållbarhetschef och arbetar utifrån en väsentlighetsanalys över hur vi som bolag påverkar människor och miljö inom respektive område. Det vill säga hur våra produkter produceras, hur de transporteras, marknadsförs och distribueras – men också vad de gör för nytta hos konsumenten.

Med över 15 000 produkter i sortimentet är det komplext. Särskilt som ambitionen är att påverka i hållbarhetsfrågor såväl bakåt i leverantörskedjan som gentemot kunderna, så att de kan göra mer hållbara val i butiken.

Förlänger livet på produkterna

– Vårt interna tema är att vi gillar slit, men inte släng, säger Klas Balkow. Därför har vi i dag närmare 10 000 reservdelar i lager så att våra kunder ska kunna laga sina saker i stället för att köpa nytt. Och den som inte kan fixa själv kan få hjälp med reparationer till attraktiva priser.

Klas Balkow beskriver hållbarhetsarbetet som en resa med många små steg, där man aldrig blir färdig men hela tiden rör sig framåt.

– För att lyckas gäller det att få med sig leverantörer, medarbetare och kunder. I det arbetet är ingen åtgärd för liten. Det kan handla om stora saker som att lägga över transporter från lastbil till järnväg men också om åtgärder som att återanvända lastpallar på vår distributionscentral eller att lära kunderna hur man sparar energi genom att använda till exempel LED-lampor och solcellsprodukter.

Koll på varuförsörjningen

När det gäller varuförsörjningen tillämpar Clas Ohlson sedan snart tio år en uppförandekod i sina avtal med leverantörerna och genomför årligen 400 revisioner hos leverantörerna.

– Det är en hygienfaktor att ha koll på varuförsörjningen för att säkerställa att leverantörerna inte bara följer uppförandekoden, utan även arbetar tillsammans med oss för att det ska ske en utveckling. Här kan vi, precis som på andra områden, se att ett ökat fokus på hållbarhet också stärker affären.

Visste du att...

... Clas Ohlson skapar nya produkter av uttjänta plastbackar. I sortimentet finns bland annat en blå lövräfsa tillverkad i Dalarna av 100 procent återvunnet material.

Klas Balkows bästa tips

  • Se hållbarhetsfrågorna som en integrerad del av din affär där alla i företaget har ett ansvar.
  • Gör en väsentlighetsanalys över din affär och se var du kan påverka mest och sätt in kraften där.
  • Utgå från era specifika förutsättningar, arbeta med ett tydligt ledarskap och jobba långsiktigt med frågan.

Kommentarer (0)