På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.04.14  •  
Senast uppdaterad: 2016.04.14

Indiska – Visar vem som har sytt din klänning

Indiska har funnits i mer än 110 år och har ända sedan 1950-talet haft hållbarhet som en viktig del av affärsidén. Vi arbetar med hållbarhetsfrågor som en naturlig del inom hela företaget. Vi kan och ska tillsammans med våra kunder och leverantörer bidra till att skapa förändring, säger Sofie Gunolf, delägare och tidigare vd på Indiska.

Indiska har idag ett hundratal butiker i Sverige, Norge, Finland, Island och Tyskland och en snabbt växande handel online. Affärsidén är att sälja en unik mix av mode och inredning med inspiration från Indien. Vilket innebär att fokus ligger på varor som har producerats i Indien.

– Det är i sig en utmaning, om man som vi vill arbeta med hållbar produktion och schyssta arbetsvillkor, eftersom det är ett land med helt andra förutsättningar och utmaningar än exempelvis Sverige, säger Sofie Gunolf, tredje generationen Thambert i familjeföretaget Indiska.

– För att hållbarhetssäkra hela leverantörskedjan, har vi arbetat i många år för att bygga långsiktiga relationer till våra leverantörer. Det gör att vi idag kan ställa krav på ett helt annat sätt än om vi bara skulle vara ute och leta efter absolut billigaste tillverkaren av olika produkter. Där det finns en vilja till förändring, där stannar vi som företag och köpare kvar.

Priset inte viktigast

Priset är självklart viktigt – men inte viktigast, understryker Sofie Gunolf. 

– Vill vi bara ha lägre och lägre priser blir det alltid någon annan i andra delen av leverantörskedjan som får betala priset. Därför måste vi som företag våga lyfta andra faktorer som hantverk, material och kvalitet och få med kunderna på den resan. Annars riskerar vi att hamna i en ond spiral mot allt lägre priser och allt mindre utrymme för att arbeta med frågor som rör miljö och socialt ansvarstagande.

Ytterst handlar hållbarhetsarbetet om att knyta ihop 
cirkeln i kretsloppet och få kunderna att inse att de genom sina val i butiken är med och påverkar såväl miljön som arbetsförhållandena i de länder där varorna tillverkas.

– Vi har i många avseenden kommit långt och ska vara stolta över det. Det gäller hela tiden att ta steg framåt i rätt riktning för att göra saker bättre och bä ttre. Vi kallar därför vårt hållbarhetsarbete för ”We fight for change”. 

Tillsammans med kunderna

– Ytterst handlar det ju om att vi vill kunna lämna efter oss en värld som är bättre än den vi tog över, säger Sofie Gunolf. Men det är ett arbete som vi inte kan driva själva. Det är ett samhällsproblem som vi måste lösa i samverkan med andra aktörer – och framförallt tillsammans med våra kunder. Därför är det viktigt att designers, inköpare och säljare drar åt samma håll och är involverade i beslut som rör hållbarhetsfrågor.

Indiska har engagerat sig mycket i vattenfrågor och driver flera projekt tillsammans med sina leverantörer.

– Jag kommer precis från Indien där vi genomförde en workshop om hur vi ska kunna ta nästa steg i hållbarhetsarbetet tillsammans med 15 av våra största leverantörer och det var en fantastisk upplevelse, berättar Sofie Gunolf.

– Här satt 15 konkurrenter tillsammans och delade med sig av sina erfarenheter och funderingar kring de utmaningar som finns. Alla var påtagligt stolta över sitt arbete för en bättre miljö och bättre arbetsvillkor.

Visste du att...

… Indiska engagerar sig kraftfullt i vattenfrågan och bland annat stödjer WaterAid.

Sofie Gunolfs bästa tips:

  • Lyssna på medarbetarna! Engagerade och kunniga medarbetare är en viktig nyckel till framgång.
  • Satsa på långvariga leverantörsrelationer. Det är först när du lär känna dina leverantörer som du på allvar kan skapa förståelse för de krav som ställs.
  • Samverka med nyckelaktörer och specialister inom olika områden för att bredda hållbarhetsarbetet. Du kan aldrig lösa alla frågor själv.

Kommentarer (0)