På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.04.14  •  
Senast uppdaterad: 2016.04.14

Krabat – Kräsna inköp för säkra leksaker

Krabat & Co säljer leksaker som vuxna vill köpa och barn vill leka med. Hållbara leksaker av hög kvalitet som är producerade och transporterade på ett ansvarsfullt sätt. Våra produkter ska vara bra för barn, inte skadliga, och vi har därför valt att arbeta med leverantörer på nära håll för att underlätta kontroll och dialog, säger Lotta Östlund, ansvarig för kvalitets- och säkerhetsfrågor på Krabat & Co.

Krabat öppnade sin första butik på Söder i Stockholm 1999 och driver idag såväl egna butiker som grossistverksamhet för leksaks-, musei- och designbutiker i Skandinavien.

– Våra ledord är kvalitet, säkerhet och miljö, säger Lotta Östlund. Vi säljer leksaker som ska tåla att lekas med och som ska hålla för ett långt liv med många ägare. För oss är det en självklarhet att leksakerna ska vara hållbara och giftfria och vara producerade på ett ansvarsfullt sätt.

Att som relativt liten aktör på en marknad med många stora kedjor och stenhård konkurrens kan vara tufft, särskilt om man har kvalitets- och hållbarhetskrav som ofta sträcker sig längre än vad EU-direktiv och olika certifieringar föreskriver.

Europeiska leverantörer

– Därför jobbar vi nästan enbart med leverantörer i närområdet, det vill säga i Europa, säger Lotta Östlund. Det gör att vi kan ha koll på produktionen och arbetsvillkoren på ett helt annat sätt än om leksakerna hade producerats utanför Europa. 

Transparens och öppenhet är viktiga nyckelord 

– Våra kunder ska alltid kunna känna sig trygga med att vi har säkerställt våra produkter såväl när det gäller material som hållbarhet.

– Vi strävar efter långvariga relationer med våra leverantörer. Det innebär att våra engagerade medarbetare har en god kunskap om både produkterna och leverantörerna och därmed kan besvara kundernas frågor. Och har vi inte sva ren, får vi snabb återkoppling från leverantören.

Engagerade medarbetare 

Den stora utmaningen är att få kunderna att acceptera den prisnivå som krävs för att kunna erbjuda ett högkvalitativt sortiment med god lönsamhet i företaget.

– Därför har vi valt att sticka ut just med kvalitet, bra design och hög servicenivå, säger Lotta Östlund. Här spelar medarbetarna en nyckelroll. De är ju vårt ansikte utåt och kan genom sitt engagemang och sin stolthet många gånger medverka till att vi inte bara lever upp till kundernas förväntningar utan även överträffar dem. Det ser jag som det bästa kvittot på att vi lyckats förverkliga vår affärsidé.

Visste du att...

... Krabat ända sedan starten 1999 har arbetat för att produkterna de säljer ska hålla hög kvalitet och vara till verkade under rättvisa arbetsförhållanden. För Krabat har bra material och hållbarhet alltid varit en hjärtefråga.

Lotta Östlunds bästa tips:

  •  Skriv ned vad du vill åstadkomma med hållbarhetsarbetet – och använd det som ett rättesnöre i det vardagliga arbetet.
  • Prioritera vad som är viktigast och håll fast vid din linje, även om den blir ifrågasatt.
  • Ta vara på medarbetarnas engagemang – de är experterna på vad kunderna efterfrågar!

Kommentarer (0)