På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.04.14  •  
Senast uppdaterad: 2016.04.14

Lidl – Mångfald och smarta lösningar

Vi är helt övertygade om att lågt pris och ett aktivt hållbarhetsarbete går väldigt bra hand i hand. Men det ställer stora krav på att vi är resurssnåla och kostnadseffektiva i allt vi gör – och det är en grundläggande del av vår affärsidé. Katarina Rosenqvist, hållbarhetschef på Lidl Sverige och tidigare vd för Fairtrade Sverige, arbetar hårt för att slå hål på myten om att ett hållbart förhållningssätt är liktydigt med höga priser.

– Vår affärsfilosofi är att leverera högsta kvalitet till bästa pris och det gör vi genom att ha koll på alla led i verksamheten, från produktion och transporter till resurshantering och driften av våra butiker.

För att lyckas med balansgången behöver man enligt Lidls filosofi, vara extra smart för att hushålla med resurserna.

– Därför är det ingen slump att vi har branschens energisnålaste butiker eller supereffektiva ruttoptimerade transporter som i många fall går nattetid när det är lite trafik och det går snabbt att ta sig fram, säger Katarina Rosenqvist.

Ansvarstagande

Lidls hållbarhetsarbete bygger på principen att företaget ska ta ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt ansvar i det dagliga arbetet.

– Det gör vi inom fem fokusområden, sortiment, medarbetare, miljö, samhällsengagemang och affärspartner, säger Katarina Rosenqvist.

En utmaning är dock att få bilden av Lidl som en på­ drivande aktör när det gäller hållbarhetsfrågor att fästa.

– Många uppfattar att ett lågt pris och ett hållbart sortiment och förhållningssätt står i något slags motsatsförhållande, men vi vill visa att det inte alls behöver vara så. Därför ger vi numera ut en årlig hållbarhetsredovsining, där medarbetare, kunder och andra intresserade kan se vad vi gör och hur vi arbetar.

Mångfalden en möjlighet

En viktig del av hållbarhetsarbetet är att stärka rollen som arbetsgivare och samhällsaktör, menar Katarina Rosenqvist.

– Vi har 3 200 medarbetare från många olika länder och jobbar hårt för att ses som en attraktiv arbetsgivare. Vi spelar en viktig roll som första arbetsgivare för många och öppnar därmed dörren till arbetsmarknaden. Dessutom kan vi erbjuda unika möjligheter att göra karriär i en koncern som bygger på just internationell kompetens. Hållbarhetsaspekten spelar också en allt viktigare roll i
rekryteringen.

– Många som söker jobb hos oss har läst vår hållbarhetsredovisning och uppskattar det vi gör. Det innebär att hållbarhetsarbetet också gör oss till en mer attraktiv arbetsgivare.

Sverige i framkant

Lidl finns idag i 26 länder och den svenska verksamheten med 169 butiker ligger långt framme på hållbarhetsområdet.

– Hållbarhetsarbetet blir allt viktigare och vi noterar ett stort intresse från många andra länder. Som en stor internationell aktör finns det en enorm potential om vi tillsammans kan utveckla lösningar som kan användas i många länder.

Idag är hållbarhet en viktig del av kunderbjudandet.

– Vi har de senaste åren arbetat med ett särskilt fokus på sortimentet och ökat andelen ekologiska och miljömärkta varor kraftigt, säger Katarina Rosenqvist. Samtidigt har vi satsat på att öka andelen svenska varor, att ha en stor andel MSC-märkt fisk och fler Fairtrade-märkta varor.

Visste du att...

… Lidl har två centrallager i Sverige för att effektivisera distributionen? Många av transporterna går nattetid och ruttoptimeras för minsta möjliga klimatpåverkan.

Katarina Rosenqvist bästa tips

  • Se till att ledningen är engagerad i hållbarhetsfrågorna och i ord och handling visar att hållbarhetsfrågorna är prioriterade.
  • Skapa en samsyn och ett engagemang genom att sätta upp mätbara mål och kommunicera resultaten såväl internt som externt. Det skapar engagemang och stolthet.
  • Skapa en samsyn om hållbarhetsfrågor och se till att engagera alla anställda – och glöm inte hållbarhetsfrågorna när ni välkomnar nya medarbetare.

Kommentarer (0)