På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2016.04.14  •  
Senast uppdaterad: 2016.04.14

Malmö Järnhandel – Utlåning sätter fart på affärerna

Han lämnade jobbet på det stora byggvaruhuset och valde i stället att starta egen järnhandel mitt i Malmö. Jag gjorde en klassisk marknadsanalys där jag utgick från kundernas behov och landade i något som ligger väldigt nära den klassiska järnhandeln mitt i stan – men med den skillnaden att jag säljer lösningar istället för varor, säger Matti Jokela på Malmö Järnhandel.

Matti Jokela har en gedigen erfarenhet av byggvarubranschen, men kände sig med tiden allt mer obekväm med den, som han uttrycker det, alltför ensidiga prisfokuseringen.

– Av alla kunder jag mött genom åren så är det bara en handfull som uttryckligen har varit ute efter absolut lägsta pris, nästan alla tycker i stället att goda råd och bra service är viktigare.

– Det är varken hållbart eller särskilt kundvänligt att behöva ta bilen till stormarknaden när du bara behöver några skruvar och lite goda råd, säger Matti Jokela. Därför bestämde Matti sig för att etablerade en järnhandel mitt i stan där kunderna kan köpa vad de behöver men också få råd och tips och, om de så önskar, även praktisk hjälp med småfix som att sätta upp en platt-V på väggen.

60 procent kvinnor

Malmö Järnhandel är nu inne på fjärde året och allt fler malmöbor har upptäckt butiken som bara ligger några hundra meter från Malmös citygalleria Hansa.

– Det fanns ett uppdämt behov av lättillgänglig service och hållbara lösningar. Jag har kunder från 15 till 100 år och 60 procent av kunderna är kvinnor. Det tar jag som ett gott betyg. Matti själv lyfter inte fram hållbarhetsaspekten i sin marknadsföring, utan den är så självklar att den är inbakad i själva konceptet, menar han.

– Min affärsidé kan sammanfattas i en enda mening. Jag ska lösa 95 procent av kundernas praktiska problem i vardagsboendet på ett hållbart sätt. Därför finns jag mitt i centrum, ingen behöver ta bilen hit och det jag säljer är lösningar i första hand, inte varor. För mig är det ett viktigt och nödvändigt steg mot en mer hållbar konsumtion – något som jag verkligen brinner för.

Lånar ut verktyg gratis 

Att komma in i Malmö Järnhandel är på många sätt som att kliva in i en klassisk svensk järnhandel så som den en gång såg ut. Här finns skruvar och verktyg längst in, en färgavdelning i miniformat, en avdelning för trädgårdsprodukter – plus en servicedel med en ”ToolPool” där kunderna gratis kan få låna borrmaskiner och elverktyg eller välja till ”Handyman-service” om de inte själva vill göra jobbet. Dessutom erbjuds kurser och inspirationskvällar för den som vill lära sig mer om hemmafix.

– 50 procent av hushållen i Malmö är singelhushåll, många har inga egna verktyg och absolut ingen under 30 år har en slagborrmaskin hemma. Och hur hållbart är det att köpa en borrmaskin bara för att sätta upp en hylla en gång om året?

Många blir glada när de kommer in i butiken, inte minst de lite äldre kunderna, men satsningen handlar absolut inte om nostalgi, framhåller Matti Jokela.

– Nej, det är ett helt igenom affärsmässigt citykoncept. Jag driver en rådgivningsbutik i en bransch som jag kan och älskar med en affärsidé som helt och hållet är anpassad efter kundernas behov och där hållbarhetsaspekten är central.

Idén sprider sig

Intresset för Mattis koncept är stort och ToolPool-idén har redan fått en efterföljare i Oslo – och fler städer står på tur.

– Jag har visat att konceptet fungerar och räknar med att inom ett par år även finnas i Lund och Helsingborg. På sikt är jag övertygad om att det här konceptet kan bidra till att öka hållbarheten i en bransch som alltför länge bara har konkurrerat med pris.

Visste du att…

... Malmö Järnhandel har ett sortiment på 4 500 artiklar med mycket av det som behövs för hemmafix – plus möjligheter att antingen låna verktyg för att göra jobbet själv eller köpa till enkla hemmafix-tjänster.

Matti Jokelas bästa tips:

  • Gör inte som alla andra utan utgå från den verklighet du har omkring dig. Kartlägg allt från demografi till kundbehov.
  • Gör det lätt att göra rätt för dina kunder, exempelvis genom att skräddarsy unika tjänster för kunderna. 
  • Använd sociala medier i marknadsföringen. ToolPool hade aldrig fungerat utan Facebook.

Kommentarer (0)