På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2018.03.08  •  
Senast uppdaterad: 2018.03.08

Kontaktlösa betalningar

Detaljhandeln går ofta i spetsen när det gäller ny teknik för att möta sina kunders ständigt föränderliga krav och behov. Ny kontaktlös teknik för betalningar gör det enklare och snabbare för kunderna att handla och innebär många fördelar för butikerna.

Kontaktlösa kort – och appar på mobila enheter – utgör ett bra och lönsamt alternativ till kontanter. De möjliggör snabbare betalning av små belopp, kortar ner den tid kunderna måste stå i kö och vänta och medför ökat antal kunder. I vår moderna värld, där människor är under en allt större tidspress, kan långa köer driva kunderna till en annan butik eller få dem att avstå att handla överhuvudtaget.

Tekniken kan införas relativt enkelt tillsammans med befintliga betalningssystem. Handlare som har ändrat sina system och infört tekniken för hantering av kontaktlösa kort har rapporterat en betydande ökning av antalet kunder. För att dra nytta av de potentiella fördelar som kontaktlös teknik kan ge behöver handlare både utrusta sig och utbilda sin personal så att de följer rätt procedur och vet vad som ska göras om det uppstår problem.

Den här vägledningen syftar till att ge några enkla råd om hur man får ut så mycket som möjligt av denna nya teknik, en utveckling som gynnar både butik och kund. Den här vägledningen är till stor del baserad på en liknande vägledning från EuroCommerce. Svensk Handel vill tacka dem för deras hjälp med att producera denna vägledning.

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert Betalfrågor, Stockholm
010-47 18 544

Kommentarer (0)