På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.04.07  •  
Senast uppdaterad: 2015.04.07
  •   3

Öppet köp – ingen rättighet

Som handlare finns det ingen lag på att erbjuda öppet köp, så länge du säljer varan i en fysisk butik. Säljer du över internet, via telefon eller utanför din affärslokal gäller däremot lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, som bland annat innebär att kunden har 14 dagar på sig att ångra sitt köp.

I en fysisk butik är öppet köp en frivillig överenskommelse mellan handlaren och kunden, men allt fler varuhus och kedjor väljer att erbjuda sina kunder öppet köp i ett antal dagar. Överenskommelsen kan göras generellt genom förtryckta anvisningar på kvittot eller genom anslag vid butikens kassa. Vid tillämpning i enstaka fall kan en anteckning om öppet köp göras direkt på kvittot. Vid öppet köp ska varan återlämnas oanvänd i originalförpackning tillsammans med kvitto mot utgivande av köpeskillingen.

Anna-Karin Strömqvist

Näringspolitisk expert, Stockholm
010-47 18 643

Kommentarer (3)

Kommentar skapad 2017-07-24 12:51
24 jul 2017 kl 12:51

Hej!
Jag hoppas att få svar på min fråga då jag vänt mig till Hallå konsument och inte fått ett tydligt svar.
Många företag har Öppet köp och det står då på kvittot. Information finns också om oanvänd vara , oskadat skick, originalförpackning och med kvitto. Problemet är då att förpackningen skall vara obruten och i nyskick men det ger många företag ingen upplysning om. Som konsument har man ingen nytta av Öppet köp i 60 dagar om man inte får titta på varan. Måste inte företaget upplysa om detta på kvittot!?

Vänliga hälsningar
Inger

Kommentar skapad 2015-08-20 17:44 Svensk Handel
20 aug 2015 kl 17:44

Hej Yvonne!
Som företagare har man ingen ångerrätt, men om du går in på vår sida: http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/varningslistan/hantera-bluffaktura så kan du läsa mer om hur man bestrider en felaktig faktura
Du kan även gå in på vår varningslista och läsa mer om just Bolagsupplysningen
Vänligen
Svensk Handel Varningslistan

Kommentar skapad 2015-06-30 11:06
30 jun 2015 kl 11:06

Min fråga gäller en faktura som jag fått efter att ha skrivit på ett avtal jag inte var medveten om att jag beställt. Blanketten mycket vilseledande. Det gäller det ökända: Bolagsupplysningen. Kan jag hävda ångerrätten?
Yvonne Beckman