På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vidare används cookies för att med hjälp av Google Analytics, Facebook och andra verktyg mäta antalet besökarna på vår webbplats och ta fram statistik och analyser över hur sajten används samt rikta marknadsföring om vårt arbete till dig. Genom att klicka på knappen "Jag godkänner", godkänner du att vi använder cookies. Vill du inte acceptera användning av cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Väljer du att inte acceptera cookies kan vissa funktioner fortfarande användas, men du kan begränsa funktionaliteten på vissa webbsidor, tex dina personliga inställningar. Läs mer om cookies här

Publicerad: 2015.04.07  •  
Senast uppdaterad: 2015.04.15

Så hanterar du tävlingar på Facebook

Det blir allt populärare att företag utlyser tävlingar på sociala medier som Facebook. Men se upp så att tävlingen inte räknas som ett lotteri och du får betala böter för lotteri utan tillstånd.

En tävling som avgörs med slumpens hjälp räknas som ett lotteri och kräver tillstånd från Lotteriinspektionen. På Facebook är det populärt att utlysa tävlingar där besökaren genom att klicka på ”gilla” eller ”dela” kan vinna biljetter, pengar eller varor. Detta är alltså förbjudet och kan leda till att du behöver betala böter och att du förbjuds att fortsätta lotteriet.

Med motprestation är det tävling och inte lotteri. Genom att kräva en motprestation, exempelvis att hitta på ett namn eller en slogan, rita en teckning, fotografera, lösa ett korsord eller besvara en kunskapsfråga, räknas aktiviteten som en tävling. Det är alltså den deltagare som är bäst på något som vinner. Slumpen får inte på något sätt påverka utgången, i så fall betraktas det som ett lotteri enligt lotterilagen.

Skillnad mellan lotteri och tävling

Facebooks egna regler för tävlingar

Hans Tjernström

Presschef, Stockholm
076-781 86 96

Kommentarer (0)