På svenskhandel.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Bedrägerier

Bedrägerier i olika former ökar kraftigt. De sker på alla ställen där det finns värden som gärningspersoner vill komma över. Till exempel i butik, i telefon och över internet.

Vid kortköp utan PIN-kod:

  • Vem är kunden, finns det anledning att misstänka bedrägeri?
  • Är det ett högriskköp, högt belopp, konstig ID-handling, onormala mäng­der?
  • Är kortet oskadat?
  • Är kortet fortfarande giltigt?
  • Stämmer namnet på kortet med namnet på ID-handlingen?
  • Stämmer ID-handlingen med kun­den?
  • Stämmer namnteckningen på kvittot med den på ID-handlingen och baksi­dan av kontokortet?

Några vanliga bedrägeriförsök riktade mot butiker är:

Kontokortsbedrägerier
Kortanvändningen ökar och med det även bedrägerierna. Chipkort med PIN-kod är det säkraste betalsättet för butiken. Vid signaturköp är riskerna högre och allt ansvar för att säkerställa att köpet är korrekt ligger på butiken. Var uppmärksam på falska kontokort och ID-handlingar, äkta kontokort har UV-stämpel och hologram.

Bluffakturor
Bluffakturor är ett samlingsbegrepp för bedrägliga försäljningsmetoder via telefon, post eller e-post. Besök Varningslistan för mer information eller ring Varningslistan på 010-47 18 630.

Handla på kredit
Nystartade företag vill ofta handla catering, datorer, kontorsmateriel med mera mot faktura. Tyvärr förekommer bedrägerier ganska ofta, många gånger existerar inte företaget över huvud taget. Gör en noggrann bakgrundskontroll på nystartade företag. Om ni känner er osäkra, gör inte större affärer än vad ni klarar att förlora.

Växlingsbedrägerier
Att vilja växla kontanter i butik är ett vanligt bedrägerisätt. Fingerfärdiga bedragare önskar växla några större sedlar och när allt är över står butiken där med betydligt mindre pengar i kassan än innan. En vanlig åtgärd är att helt enkelt neka växling i butiken. Då butiken dessutom måste betala för sin växel är det inte ett konstigt beslut.

Pantkvitton
Kopierade pantkvitton förekommer i handeln då och då. Var upp­märksamma på onormalt stora summor eller många kvitton på samma person. Håll ordning på pantkvittorullarna så att inte obehöriga kommer åt dem. Mer ambitiösa försök förekommer också, exempelvis genom att byta ut streckkoden på 1-kronors pantflaskor mot 2-kronors streckkoder.

Bolagskapningar
Alla företagare kan råka ut för att någon försöker nästla sig in i företaget för att få tillgång till bolagets konton. Ett sätt är att skicka in ett förfalskat dokument till Bolagsverket och utge sig för att vara ny i styrelsen. På bolagsverket.se kan ni läsa mer om hur man skyddar sig mot detta. Ett bra tips är att registrera en e-postadress hos bolagsverket för att se ändringar inom bolaget.

ID-kapningar
Identitetskapning innebär att en bedragare utnyttjar en annan persons personuppgifter för att köpa varor, söka lån och krediter, teckna abonnemang med mera. I många fall är det bara personnumret som krävs för att någon ska kunna utföra ett bedrägeri. Andra gånger används en stulen eller förfalskad ID-handling. Förfalskade ID- och körkort är extremt välgjorda idag och mycket svåra att skilja från äkta handlingar. Privatpersoner som får sin identitet kapad bör spärra sitt personnummer hos de stora kreditupplysningsföretagen samt hos Klarna och Svensk Digitalhandels spärrlista. Som medlem i Svensk Digitalhandel* får man varje vecka information om kapade personuppgifter så att man enkelt kan avstyra köp från bedragare. Alla som sysslar med någon form av e-handel bör göra en kontroll mot spärrlistan innan leverans.

* Svensk Digitalhandel är branschorganisationen for e-handel i Sverige och sedan
2012 en de1 av Svensk Handel.

Nyttja dina medlemsförmåner

Produkter och tjänster som ökar tryggheten i din butik. 

tips

Identifiera riskköpen

Falska sedlar, kontokort och legitima­tioner är en stor risk vid dyrbara köp. Ju större summor desto mer noggrann bör ni vara med äkthetskontrollen. Är ni osäkra, godkänn inte utländsk valuta, kortköp utan PIN-kod eller utländska identitets­ handlingar.